14 de juliol del 2017

Sima de Val de la Zoma (La Zoma-Cuencas Mineras-Terol)

La Zoma és un municipi de Terol que pertany a la comarca de Cuencas Mineras. Al seu límit sud, es troba la Sima de Val de la Zoma, una cavitat coneguda des d’antic i explorada per diversos grups espeleològics tant aragonesos, valencians com catalans. A mitjans dels anys 70, membres de la SIRE de Barcelona, van superar un estret pas i exploraren totalment la cova arribant a donar-li un recorregut de 1.011 m. i 37 de desnivell.
Tot i que pertany a La Zoma la seva aproximació és més fàcil des de la població d’Ejulve. La carretera A-2403, que uneix Ejulve i Aliaga, passa a pocs metres de la cavitat.
Poc abans d’arribar al punt quilomètric 22, a l’esquerra hi ha l’entrada a un camí on es pot deixar el vehicle. A l’altre costat de la carretera s’endevina una pista. Cal seguir-la. Amb uns 5 minuts s’arriba a la boca de la Sima de Val de la Zoma. Cal anar en compte ja que s’està caminant per un pla sense cap referència visual que pugui situar la cova. L’entrada a la cavitat és un forat a terra que no és visible fins que s’hi esta a sobre.

Coordenades UTM (Datum ETRS89 Fus:30N) X: 702947 Y: 4515606 Z: 1267 m

Mapa de situació de la cavitat (Font: IGN)

Una rampa condicionada pel cabussament dels estrats dona pas a la cova. La galeria, amb direcció NO-SE, és amplia fins a una estretor (segurament fruit d’una desobstrucció) que és pot superar amb facilitat. Passada aquesta gatera la galeria fa un gir d’uns 90º (NE-SW) a la vegada que es bifurca. Per la dreta s’acaba al cap de poques desenes de metres. Per l’esquerra segueix en descens fins a desembocar en una altre de més amplia que es pot seguir tant amunt com avall.
Es recomana estar alerta al sortir de la gatera abans esmentada per tal de trobar-la a la tornada

Aquest conducte, anomenat en la topografia que aquí s’insereix galeria de los Montalbinos, recupera la orientació de la galeria d’entrada NO-SE. En sentit descendent segueix un centenar de metres amb el sostre baix.
El tram remuntant, molt més ample, acaba en una petita sala que deu estar a pocs metres de la superfície topogràfica

La morfologia clàstica predomina en tota la cavitat, on també es poden apreciar diverses fases reconstructives

Saleta de la Gisela

Topografia de la sima de Val de la Zoma

Tall geològic de la zona. (Font: IGME)

La sima de Val de la Zoma es troba excavada en calcaries i dolomies del Cretaci superior. Estructuralment la zona es bastant complexa. A una etapa compressiva paleògena motivada per l’orogènesi alpina, que va aprofitar el Keuper com a nivell de lliscament per generar tot un seguit d’encavalcaments, va seguir una fase distensiva neogena. Aleshores les falles inverses es van remobilitzar actuant com falles normals. Posteriorment es va produir una forta peneplanització de la zona