13 de setembre del 2017

Font i ermita de Sant Vicenç del Bosc (Sant Cugat del Vallès-Vallès Occidental)

Com molts dels itineraris que es fan per Collserola, en aquesta ocasió també es comença a caminar des de l’Àrea de Lleure del Torrent de can Coll. De la part sud de l’aparcament, al costat de l’antic pou de can Coll, i després de travessar el torrent del mateix nom, cal seguir l’ampli camí que va paral·lel a la riera de can Cerdà. Aviat es veu un indicador, a la dreta, pel que cal anar. Es baixa fins a travessar el curs d’aigua pujant pel vessant contrari fins a la carretera BV-1415. El camí segueix en direcció a la masia-restaurant can Borrell, on s’arriba després de passar el coll de la Torreferrera.

Pou de can Coll

Arribant al coll de laTorreferrera

Des de can Borrell la ruta continua cap a Sant Cugat. Poc abans d’arribar al Pi d’en Xandri, a l’esquerra, s’inicia un corriol que bordeja un camp. Després d’un curta rampa, un pal clavat a terra assenyala que cal baixar a un sender que va molt a prop del tàlveg del torrent.
S’arriba a una bifurcació. Cal anar per la dreta i endinsar-se cap al torrent de can Gordi. Després de passar per davant d’aquesta casa es desemboca a una pista que s’allarga fins a la carretera de l’Arrabassada, però abans cal fer cas a les indicacions que porten a la font de Sant Vicenç

Camí de Sant Cugat del Vallès

Pi d'en Xandri

Una mostra del camí amb l'erosió que provoquen les bicicletes

Primer el camí baixa fins a creuar de nou el torrent de can Gordi. Després, remuntant pel seu vessant dret, la ruta es torna ombrívola mentre s’avança pel bosc que cobreix la petita serra d’en Bell. En arribar a una fita s’ha de girar a l’esquerra. El corriol baixa fins a la font de Sant Vicenç ubicada a la part de sota d’un petit replà de la muntanya. La font esta arranjada però només s’hi pot agafar aigua després de uns quants dies de pluja

Font de Sant Vicenç

Des del replà en surt un camí, poc visible però sense pèrdua, que porta fins a les ruïnes de l’antiga ermita de Sant Vicenç de Vallarec, actualment Sant Vicenç del Bosc. Aquesta construcció consta d’una sola nau, rectangular i amb absis. Esta documentada des del segle X i en ella es venerava la Mare de Déu del Bosc. Sembla ser que aquesta imatge es troba, en l’actualitat, al Museu Diocesà de Barcelona

Ermita de Sant Vicenç del Bosc

L’itinerari continua creuant el torrent, ascendint la curta rampa de l’altre costat i seguint el corriol que va paral·lel al torrent, fins arribar al primer trencall a la dreta. Cal creuar un nou torrent, aquesta vegada ben arreglat amb una cadena com a passamà i un graons, fins a entroncar amb un nou sender. Per l’esquerra s’arriba de nou al Pi d’en Xandri i després a l’Àrea de Lleure del Torrent de can Coll