14 de desembre del 2011

Sant Pere de les Maleses (la Pobla de Segur)

Molt a prop de la Pobla de Segur (Pallars Jussà) es troba l’antic monestir de Sant Pere de les Maleses. Situat sobre l’estret de Collegats, va ser fundat al segle IX aprofitant una gran balma. Actualment està en estat ruïnós, però, tant el monestir com al camí que hi porta, mereixen una visita.
Des de la N-260 en direcció Sort cal passar el túnel de Sant Pere. Per l’esquerra surt un camí ben marcat que porta fins al monestir. Després d’una forta però curta pujada, el sender passa pel davant de la cova de la Serpent. Es tracta d’una petita cavitat de 26 metres on, una llegenda explica que era habitada per una serp que es menjava tot el que passava per aquest camí. Els monjos van carregar un ruc amb pans farcits de ganivets, i quan la serp se’ls va menjar es va morir.

Els escaladors acostumen a acompanyar durant la primera part de l’itinerari

Cova de la Serpent

Deixant endarrere una zona cremada fa uns anys, s’arriba al torrent de Sant Pere, que cal travessar. Una mica més endavant, per la dreta, s’inicia un sender que porta a la balma on hi ha les restes del monestir, a l’altre costat del torrent

Aquest monestir, que va tenir el seu màxim esplendor durant els segles X i XI, controlava el pas entre els Pallars. Amb l’obertura del camí de Collegats va anar perdent importància. De l’església en queden els dos absis i algun mur. A l’altre costat de la balma es poden veure les restes de les dependències monacals.
Es pot tornar desfent el camí de pujada, o continuar fins a la font de la Figuereta, just a tocar de la N-260