12 de maig del 2012

La "Cavalgata Sarda" (Sàsser)


Situada al nord-est de l’illa de Sardenya, la ciutat de Sàsser celebra cada tercer diumenge de maig la “Cavalcata Sarda”. És una mostra del folklore dels diversos pobles que conformen aquesta illa del Mediterrani. Cada any, més de tres mil persones participen en aquesta desfilada plena de color i certs tocs de màgia ancestral. Homes, dones, nens i nenes, cavalls, bous, carros, música i diversos productes de la terra es donen cita en aquesta població que encara guarda certes reminiscències de  l’època en què els catalans ocuparen aquesta zona de l’illa, i molt especialment la veïna regió de l’Alguer.
Tot i que Sàsser no va rebre la influència catalana més directa, encara se’n poden veure traces en la arquitectura de la ciutat. La catedral i alguns palauets en són un bon exemple.
Segons els cronistes sards, la primera vegada que es va celebrar aquesta desfilada va ser el 1711, poc abans de que s’acabés el domini espanyol sobre aquest territori. Va ser en honor de Felip V, quan la noblesa i el poble li van retre un homenatge mostrant-li la diversitat de la cultura sarda.
Aquesta manifestació de folklore i costums no es va tornar a celebrar fins a 1899, amb motiu de la visita a Sàsser del rei italià Umbert I i la seva dona Margarita de Savoia. Els reis es trobaven a la ciutat per inaugurar una estàtua dedicada al rei Victor Emanuel II. En aquell moment varen desfilar més de sis-cents cavalls amb els seus genets i unes deus mil persones a peu mostrant els seus vestits típics. La majoria d’ells provenien de les regions del nord i del centre de Sardenya.




  La següent manifestació d’aquesta mena va ser el 1929 amb la visita del rei Victor Emanuel III i la seva esposa Elena. Finalment, el 1939 es va fer l’última d’aquestes desfilades dedicades als reis. En aquesta ocasió va ser davant la presencia del princeo Umbert de Savoia. No es va tornar a celebrar cap "Cavalcata” fins al 1951, amb motiu d’un congrés del Rotary Club italià. A partir d’aquí la “Cavalcata Sarda” es va començar a enfocar com un reclam turístic i s’ha mantingut fins als nostres dies.
Aquesta desfilada es compon de dues parts. Una al matí, on tots els grups desfilen pels carrers de Sàsser en un recorregut de més de dos quilòmetres. El color dels vestits, dels carruatges guarnits, els balls i la música ho impregna tot. A la tarda, els genets demostren les seves habilitats damunt dels cavalls


Cal destacar la gran varietat de vestits típics. N’hi ha un per cada classe social, per cada ocasió, per als dies de feina, per als de festa, per al dol. Tots ells responen a unes antigues formes de viure i de veure la vida sense deixar al marge una forta carrega de misticisme i fins i tot de màgia. En aquest aspecte cal destacar el grup d’Ottana anomenat “Boes e Merdules”.
Equipats amb màscares de fusta molt treballades, els “boes” representen els bous i els “merdul·les”, encara que no es coneix exactament la procedència de la paraula, sembla que vol significar a l’home que acompanya els animals. En aquest cas podria fer referència als pastors. Els primers van vestits amb pells i porten diversos i grans esquellots penjats a la cintura i esquena. Una característica és que no parlen. En canvi, el “merdul·les” parlen. Tots dansen recreant una coreografia que transporta al profà a la relació existent entre el ramat i els seus cuidadors. Tota aquesta simbologia sembla tenir el seu origen en l’antic període Nuràgic, que va poblar Sardenya des del segle XVIII fins el II abans de C







Molts altres pobles que desfilen en aquesta festa també van equipats amb màscares. La majoria tenen un elevat contingut apotropaic, o sigui, amb una intencionada simbologia màgica per tal d’allunyar els mals esperits dels ramats, les collites i les cases


Porta i façana lateral de la catedral de Sàsser

Fotos: Alfred Montserrat Nebot