8 de desembre del 2014

La capçalera del Valle de Hecho (Osca) (3)

Baixant per la vall de l’Aragón Subordán, abans d’entrar al congost conegut com la Boca del Infierno, a la dreta s’aixequen unes antigues construccions en mig d’un ampli prat. Cal acostar-se al riu i creuar-lo pel Puente de Sil.
Des del marge esquerra del curs d’aigua comença un empinat camí que ràpidament penetra en el bosc fent agradable la forta i llarga pujada, especialment durant els mesos de més calor. S’està pujant pel paratge conegut com La Costatiza.
El camí, ample durant els primers centenars de metres de desnivell, es comença a difuminar quan es surt del bosc. Els parts dominen el paisatge a la vegada que la vista sobre el relleu veí es va ampliant.
Mirant endarrere destaquen les imponents parets del Peña Forca (2.390 m) i Lenito (2.339 m), amb el materials del Cretaci superior i del Paleogen, fortament plegats i discordants sobre el vermellós Permià. Cap al nord comença a destacar el Castillo de Acher  (2.384 m).

Lenito i Peña Forca

Chipeta Alto

Castillo de Acher
Es troba una petita barraca ubicada en mig d’un fangar que segurament es degut al constant trepitjar de les vaques.
Continuant la pujada, ara ja sense un camí clar, cal anar decantant-se cap a l’esquerra, a la recerca del barranc Del Jardin. Aquest és el nom que rep el barranc Borreguil en acostar-se a l’Aragón Subordán

Superada la capçalera del barranc Del Jardin, unes amplies tarteres cobreixen els vessants de les muntanyes veïnes.
Seguint alguns intuïtius senders marcats sobre el pedregam s’arriba a un petit coll que separa el barranc Del Jardin del seu tributari més important, el barranc del Borreguil.  Aquest neix sota l’Achart de los Hombres, entre els pics de Secús i Anatera

Mirant barranc amunt destaquen, per la dreta, les impressionants parets de les Rayas de la Costatiza, i per l’esquerra els cingles finals del Castillo de Achert

Barranc del Borreguil. Contacte entre els materials del Permià i els del Cretaci superior. En aquests últims materials es desenvolupa la Cueva del Castillo, amb quasi 4 quilòmetres de galeries explorades per l’ERE del Centre Excursionista de Catalunya

Barranc del Borreguil

El Chipeta Alto des del barranc del Borreguil

Tot creuar el fons del barranc del Borreguil s’enllaça amb el camí que baixa del Castillo de Acher. Cal seguir-lo en direcció oest. No es triga a veure una petita construcció. És el refugi forestal d’Acher

Vessant oest del sinclinal penjat del Castillo de Acher

Seguint el camí en direcció cap al fons de la vall es penetra en el bosc i en un nou barranc, el d’Espata. El recorregut, en un principi força inclinat, es va suavitzant a mesura que es perd altitud. S’arriba al fons de la vall, i després de creuar l’Aragón Subordán, al vell càmping de Selva de Oza.
Des d’aquí, i seguint el GR-11.1 en direcció sud, que va paral·lel  al riu, es torna al punt d’inici de l’itinerari