18 d’octubre del 2015

Caminant per la serra de Verdera (Alt Empordà)

Aquesta visita a Sant Pere de Rodes no pretén explicar l’historia ni descriure el monestir, per això hi ha excel·lents llocs a la xarxa i moltes publicacions. Aquí només es vol mostrar una ruta a peu passa per aquest monument, el castell de Sant Salvador i l’antic poble abandonat de Santa Creu de Rodes, tot dins del municipi de Port de la Selva (Alt Empordà).
Després de deixar el vehicle a l’aparcament superior del monestir, el que hi ha just sota l’església de Santa Helena, cal continuar per la pista asfaltada que porta fins a l’entrada al  recinte de Sant Pere de Rodes, on si es vol es pot fer la visita (força recomanable).

A l'entrada a l'església es pot veure el que queda de l'antiga portalada atribuïda al Mestre de Cabestany. Per a més informació sobre el Mestre de Cabestany i la seva obra cliqueu aquí

Vista del castell de Verdera des del monestir de Sant Pere de Rodes

Opus spicatum

Des de la mateixa placeta que hi ha abans d’entrar al monestir surt un camí en lleugera pujada.
No hi ha pèrdua. Només cal seguir les marques de pintura o qualsevol dels corriols que tiren amunt

Pujant al castell de Verdera. Sant Pere de Rodes. Al fons el mar
A mesura que es guanya alçada les vistes sobre la costa i les muntanyes del voltant es tornen més interessants

S’arriba al castell de Sant Salvador, també anomenat de Verdera, creuant la antiga porta de la fortificació. Aquesta construcció s’aixeca al punt més elevat de la serra de Rodes que en aquest indret rep el nom de serra de Verdera

Actualment encara queden en peu algunes parets de les dependències interior, restes de la muralla i una torre de base semicircular. Per a més informació sobre el castell cliqueu aquí

Al fon la badia de Port de la Selva
S’ha de desfer una part del camí tot baixant fins al coll de la Verdera. En aquest punt, un estret corriol porta fins al coll del Mosquit, just a la carena que enllaça amb la serra de Santa Helena. Aquest és un punt habitual de sortida de parapents.
Continuant el corriol s’arriba a la cota més alta de la serra de santa Helena. A partir d’aquí el camí es més ample i s’inicia el descens pel vessant sudoest de la muntanya

Santa Helena
Cal estar atents a un indicador que per la dreta assenyala el camí cap a l’església de Santa Helena, situada en el poble ara abandonat de Santa Creu de Rodes. Una mica més avall, a la carretera, hi ha l’aparcament on s’ha deixat el vehicle