6 d’abril del 2016

Els maars de Daun (Eifel-Renània Palatinat)

Al sud de la població alemanya de Daun, a la regió volcànica de l’oest d’Eifel (Renània Palatinat) s’obren tres maars: el Schalkenmehren, el Weinfeld i el Gemünden, alineats al llarg d’una fissura en direcció SE-NO. Fa entre 20.000-30.000 anys que va començarà fluir el magma a través d’aquesta fissura. La interacció d’aquest amb aqüífers pocs profunds va donar lloc a fases freatomagmàtiques que com ha resultat van genera aquests tres maars. L’ordre de formació va ser Schalkenmehren, Gemünden i finalment Weinfeld.

La població i el maar de Schalkenmehren

El Schalkenmehren Maar esta format per un doble cràter, un d’ells sec segurament des de l’última glaciació (actualment és una torbera). Actualment el llac té uns 300 metres de diàmetre i una profunditat de 21 metres. Aquest maar esta sotmès a una forta eutrofització degut a l’agricultura intensiva de les seves ribes

Distribució del diferents maars de Daun

Separat del Schalkenmehren per una fina carena per on passa una carretera i es situa un mirador, el Weinfeld , de 450 metres de diàmetre i 51 metres de profunditat, presenta la seva superfície d’aigua uns 70 metres per sobre del maar anterior, el que demostra la seva manca  de connexió. Més separat dels dos maars anteriors i més a l’oest, s’obre el cràter del Gemünden. La seva visió aèria es la més espectacular. La morfologia de l’anell de tuf que l’envolta revela la magnitud de l’acció freatomagmàtica. El llac del Gemünden té uns 300 metres de diàmetre i 31 de profunditat

Pujant cap al mirador entre el Schalkenmehren i el Weinfeld

El Schalkenmehren

El maar Weinfeld amb l'església a la riba nord

Existeix un itinerari circular que permet enllaçar els tres maars i que es pot començar i acabar en diversos indrets del recorregut. El que aquí es descriu comença a la població de Schalkenmehren. Des del centre cal seguir el Pitt-Kreuzberg Weg, que recorre la riba esquerra del maar fins arribar al mirador situat a la carretera L-64. Des d’aquest punt es poden veure el  Schalkenmehren i el Weinfeld i observar clarament la seves diferents altituds de la lamina d’aigua

El maar Gemünden

Just per sota el mirador passa un sender que aviat s’interna en el bosc i permet arribar a l’altre costat del Weinfeld. En l’encreuament de camins cal anar a l’esquerra i seguir una amplia pista que baixa fins a quasi tocar la L-64. De nou a l’esquerra s’inicia una baixada. Es passa al costat d’un vell teleesquí i s’arriba a una carretera asfaltada. Per l’esquerra es va a una mena de club nàutic que hi ha a tocar de les aigües del Gemünden. Per la dreta s’enllaça amb la carretera que ve de Daun. També hi ha un restaurant, encara que el llac queda una mica més avall

El Gemünden pujant cap al Mäuseberg

Anant en direcció sud, un camí en pujada penetra al bosc i va guanyant altitud superant els quasi 100 metres de desnivell que presenta l’anell de tuf i cinerites del costat sud del Gemünden

La Dronke Turm

Sortint del bosc el camí es torna pla. És el cim del Mäuseberg. Destaca una robusta construcció dedicada a Adolf Dronke, cèlebre matemàtic alemany del segle XIX

Kirche von Weinfeld

Creuat el pla només cal seguir les indicacions per arribar fins a la Kirche von Weinfeld (l’església de Weinfeld) situada al costat nord del Weinfelder Maar. Es tracta d’una construcció senzilla que es remunta a l’època romana, encara que hi ha qui diu que abans era un santuari celta. L’edifici actual es de principis del segle XVIII. Al segle XIX, donat el seu estat lamentable, va tornar a ser reformat. En el recinte de l’església hi ha un petit i curiós cementiri. Rodejant el Weinfeld pel seu costat est s’arriba de nou al mirador ubicat a la carretera L-64. Pel camí d’anada es torna a Schalkenmehren