10 de febrer del 2017

Sant Adjutori i el forn ibèric de la vall de Gausac (Sant Cugat del Vallès-Vallès Occidental)

Aquesta curta caminada (2-3 hores), s’inicia i acaba a l’àrea de lleure del Torrent de  Can Coll (Cerdanyola del Vallès-Vallès Occidental). Es pot aparcar el vehicle a Can Coll, o si aquest esta tancat (obre a les 9 del matí), es pot deixar en un revolt que hi ha passat aquest en direcció a Barcelona.
Es comença a caminar creuant el torrent de Can Coll i seguint un ampli camí que va paral·lel a la carretera. Després d’una lleugera rampa, per la dreta, un corriol en baixada permet travessar el torrent de Can Cerdà i arribar a la carretera BV-1415. Creuant-la s’inicia l’amplia pista que porta fins a Can Borrell passant pel coll de Torreferrera, on comença el terme municipal de Sant Cugat del Vallès.

Cal rodejar la casa-restaurant per continuar pel camí que esta indicat en direcció al pantà de Can Borrell

Baixada cap a l'embassament

Aviat s’arriba a un trencall que cal seguir per l’esquerra fins a una nova desviació on comença un camí en fort pendent equipat amb graons de fusta col·locats fa pocs anys, quan es van realitzar obres per l’acondicionament de l’entorn

Es tracta d’un embassament antic construït per portar aigua a la masia de Can Borrell. Té una extensió de poc més de 0,2 hectàrees i la seva massa hídrica esta notablement eutrofitzada. Tanmateix, el pantà de Can Borrell forma part de l'espai del PEIN "Serra de Collserola" i de l'espai de la Xarxa Natura 2000

Des de l’altra costat de la presa i després de passar per un curt pont penjat, un corriol s’enfila per la serra. En poc temps es desemboca a la pista que porta a l’ermita de Sant Medir, a la vall de Gausac. Per la dreta s’arriba a una bifurcació que cal seguir per l’esquerra. Poc després de creuar el torrent s’arriba a Sant Adjutori

Es tracta d’una església del segle X. De planta arrodonida, ha estat reformada en diverses vegades i on s’aprecia un basament pre-romànic. Sembla que formava part d’una residencia de repòs de l’abat de Sant Cugat. La capella va quedar sense culte arrel de la desamortització de 1835

Molt a prop es troba un forn ibèric datat del període baixrepublicà romà (segles II i I AP).
El retorn s’efectua resseguint la ruta fins al camí de Sant Medir i d’allà a Can Borrell i a l’àrea de lleure del Torrent de Can Coll

Mapa de l'itinerari. (Font:ICGC, Instamaps)
Per veure el mapa de detall cliqueu aquí