30 de novembre del 2020

Cortiuda. Al peu de la serra d'Aubenç (Peramola-Alt Urgell)

Cortiuda és un nucli pertanyent a Peramola (Alt Urgell) que va estar habitat fins la dècada dels anys 60 del segle passat. La majoria de les cases, ara ensorrades, es troben sobre un petit turó que marca la divisòria entre les aigües que van al Segre i les que van al Rialb. La resta d’edificacions són unes quantes masies escampades pels voltants on encara es cultiven les terres. Darrera Cortiuda s’aixequen les impressionants parets de la serra d’Aubenç, manifestació en aquestes contrades de l’encavalcament del Montsec.

Deixant Peramola per la carretera de Cortiuda aviat s’arriba al pont que creua el torrent que porta el mateix nom que la població. A la dreta es troba el Espai Martí i Pol. És un paratge condicionat no fa gaires anys on es situen varies fonts, una sínia i alguns bancs, així com diversos aparells per a fer exercici. Aquest espai rep el nom del poeta ja que aquest hi acostumava a passar estones durant les seves estades al poble.

Espai Martí i Pol

A l’esquerra, sota el pont, es pot veure la font del Caner, coneguda des d’antic. Està encerclada per una construcció que té adossades algunes rajoles amb dites populars que fan referència a l’aigua de la font. El voltant està endreçat i té alguns bancs per seure. Perduda a finals del segle XX, actualment s’hi pot beure amb tota tranquil·litat ja que ve canalitzada des dels dipòsits que donen aigua a Peramola. La pista fa un parell de corbes i, passades les últimes cases, enfila paral·lela al torrent passant a fregar del dipòsit d’aigües

Font del Caner

Després d’un parell de quilòmetres trepitjant quitrà el camí passa a ser de terra. Per la dreta aviat es troba un corriol que surt perpendicular i que penetra en el bosc. En pocs metres s’arriba a la font de les Cerquetes. Es tracta d’una deu intermitent que només raja després de períodes de fortes pluges

Font de les Cerquetes

La ruta va guanyant alçada mentre al davant s’aixeca la mola de conglomerats de la Roca del Corb

Font de Torrent

Un indicador assenyala el camí cap al mas de Torrent. Abans d’arribar-hi cal agafar un sender que passa per sobre la cassa, entre aquesta i la font del mateix nom. Aquest mas està documentat des del 1135.

El sender travessa el bosc i va a parar sobre la carena que uneix la Roca del Corb amb el tossal de Torrent (927 m.). Aquest és un camí ample que cal seguir fins a trobar una fita a la dreta.  Es torna a penetrar al bosc per un corriol que després de passar la collada de Maimorta  comença a pujar en direcció la masia del Racó.

Vistes de Sant Honorat i de la vall de la Mora Cómdal, ja al municipi d'Odèn (Solsonès), des del tossal de Torrent

Corriol cap a la collada de Maimorta

Font del Tejan

Una cadena barra el pas cap el mas. L’opció es un camí, per la dreta, que desemboca en la pista que va de Cortiuda a Puigpinós pel Clot de les fonts. A l’altra costat d’aquesta, sota uns estrats de gres es situa la font del Tejan. Indret on es recull l’aigua que brolla de la terra.

Cal Tejan en primer terme. Al fons Cal Bernadí

El poble vell

Serra d'Aubenç

Seguint la pista cap a l’oest es troba una porta metàl·lica. És un dels accessos a Cal Bernadí. El poble vell es pot veure sobre un turó.Per l’esquerra cal anar a buscar l’entrada a Cal Tejan, i tot demanant permís de pas, començar a perdre altitud endinsant-se en la capçalera del torrent de Peramola. A través d’uns camps situats sota la casa s’inicia una curta i descuidada pista que porta fins a una caseta on hi ha instal·lada la bomba que puja una part de l’aigua que raja per la font del Malloll

Font del Malloll

A partir d’aquí la ruta es converteix en un corriol de mal seguir però poc perdedor. Passada la font del Malloll el camí segueix baixant fins a fer-se més ample i anar a sortir a la pista que puja a Cortiuda, just en el moment en que aquesta travessa el torrent de Peramola.

El retorn es fa seguint la pista cap a l’esquerra fins a Peramola