4 de febrer del 2018

Les fonts de Can Catà (Cerdanyola del Vallès-Vallès Occidental)

Aquestes dues fonts es troben dins dels terrenys de Can Catà, una antiga i gran masia del terme de Cerdanyola del Vallès inclosa en el inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. La casa, del segle XVI, esta rodejada d’un ampli jardí d’estil neoclàssic dissenyat al segle XX. Actualment alberga la Reserva Natural de Can Catà, que es pot visitar el primer i tercer diumenge de mes excepte a l’agost.
L’itinerari comença al barri de Canaletes (Cerdanyola del Vallès), on el passeig d’Horta dona pas al camí de Can Catà. Després de travessar la riera de Sant Cugat i passar sota els arcs de l’antic aqüeducte, a l’esquerra s’observa l’ermita de Santa Maria de les Feixes. La pista continua i després de creuar el torrent Codina, puja suaument fins a Can Catà. Poc abans d’arribar-hi a la dreta hi ha uns postes de ciment amb una marca de color verd. En aquest punt s’inicia un corriol que penetra en el bosc

Can Catà

El corriol desemboca en una pista més ample. Per l’esquerra s’arriba a un indicador que mostra la ruta a les fonts. De nou a l’esquerra es va a parar a Can Catà. Cal seguir per la dreta fins un vell pont de pedra que permet creuar el torrent que porta el nom de la masia

Passat el pont hi ha un nou pal indicador assenyalant la ruta de la font Vella i la font Nova

La font Nova és la que queda més a prop. Envoltada de bosc, la font es troba al fons d’un pla precedida per una llarga taula i bancs de ciment. Al costat s’ha excavat una mena de cava actualment decorada amb símbols esotèrics i plena de brutícia.
Just enfront de la taula hi ha un petit amfiteatre pels voltants del qual hi circulava aigua formant petites cascades.
Tot el conjunt ofereix una sensació de magnificència passada

Cal recular fins al pont de pedra. Abans d’arribar-hi, una amplia bassa, actualment seca, recollia les aigües de la font a través d’un canal que encara es pot veure

La font Vella, que tampoc raja, és més discreta. Neix d’una paret d’obra on hi ha una fornícula amb una imatge de Moisès.  Al davant té una petita bassa. Per la dreta es pot pujar sobre la font. Allà es situa l’antic brollador i una taula rodona de pedra

Itinerari

Es deixa la font pel primer camí que es troba a l’esquerra. Aviat s’arriba a una pista més ample. De nou a l’esquerra es va guanyant alçada a mesura que el camí és fa més estret. Després d’una bona estona flanquejant la serra de Masriera s’enllaça amb la pista que ve del portell de Valldaura i que segueix pràcticament per la carena.
Durant la baixada, a l’esquerra es troben les restes d’una tanca. Entre els pals han desaparegut el filferros, i en aquest punt comença un corriol que baixa força inclinat fins als voltants de Can Codina.
Per la dreta, el camí porta a la pista de Canaletes a Can Catà, per on es retorna al punt de sortida.