20 de setembre del 2013

L’Alvèrnia i les seves esglésies ”majors”



Durant els segles XI i XII la regió francesa de l’Alvèrnia va conèixer un important despertar espiritual i artístic. A l’igual que d’altres indrets d’Europa, el romànic es va estendre per aquesta zona on en l’actualitat encara s'hi poden veure notables exemplars de la seva arquitectura.
A la plana de la Limagne, i més concretament a la seva àrea més occidental hi ha cinc esglésies, que reben la qualificació de “majors”. Totes elles ofereixen una síntesi arquitectònica complexa però molt ben definida i amb una excepcional potencia monumental. Això ha fet que aquesta sèrie d’edificis hagi estat considerada única dins de l’art romànic.
Construïdes pels monjos benedictins de la Chaise-Dieu o sota un estil definit per ells, sembla haver pres per model l’antiga catedral romànica de Clermont-Ferrand, avui reemplaçada per un edifici gòtic.
La manca de registres fa impossible conèixer amb exactitud les dates de construcció d’aquests edificis, però sembla que tots ells van ser aixecats d’una forma bastant sincrònica.
Els principals trets característics d’aquestes esglésies son:
- Façana occidental poc cuidada i poc protegida dels fenòmens meteorològics. Entrada petita i poc ornada.
- Capçalera composta per la superposició de varies “capes” formant la característica “pyramide auvergnate”, capelles distribuïdes radialment, “massif barlong” (paral·lelepípede allargat transversalment sobre la creu del transsepte. Augmenta l’estabilitat de l’edifici.) Sobre aquest s’aixeca una torre octogonal.
- Decoració exterior amb una certa policromia. Elegant però discreta i amb un cert aire bizantí.
- Interior sobri. Nau fosca i cor més il·luminat.
- Capitells adornats amb motius vegetals i figures humanes que expliques històries. Alguns policromats.

Les cinc esglésies considerades “majors” són:
- Notre Dame du Port (Clermont-Ferrand)
- Saint Nectaire (Saint-Nectaire)
- Notre Dame d’Orcival (Orcival)
- Saint Austremoine (Issoire)
- Saint Saturnin (Saint-Saturnin)



NOTRE DAME DU PORT

Situat en el vell barri del Port, de Clermont-Ferrand, aquest edifici reuneix els cànons més purs de l’art romànic de la Limagne. Construida al segle XII, sobre una anterior del segle VI, la restauració que va tenir lloc a l’any 2000 va tornar tot el seu esplendor a aquesta església.
La capçalera és un exemple perfecte de l'art romànic d'Alvèrnia, fet de fins mosaics. Després d'una nau de cinc trams precedida d'un nàrtex, la cruïlla del creuer és coberta d'una cúpula sobre trompes.
A l'interior hi predomina la sobrietat, el cor és sobrealçat en un hemicicle amb vuit columnes, i és envoltat d'un deambulatori sobre el qual s'obren quatre capelles radiants. S'hi poden admirar uns capitells que mostren una iconografia variada, amb múltiples interpretacions, però sempre destacant la figura de Maria.
A l'entrada principal, sota una porxada, hi ha un magnífic timpà.
La cripta alberga una petita estàtua de Notre-Dame, una Mare de Déu negra del segle XVIII
Per la part del darrera de l’esglesia, a la rue Robertus, es pot pujar fins a una terrassa des d’on s’obté una magnífica vista de la capçalera de l’edifici.











SAINT NECTAIRE

Construïda als voltants de 1150, l’església de Saint-Nectaire ocupa la part més alta del mont Cornadore. 
Després de varis anys, al 2009 van acabar els treballs de restauració que es van centrar en el transsepte, el cor, el tresor, la nau i el nàrtex.
La façana oest compta amb una senzilla porta amb arc. La capçalera es troba perfectament ordenada i coronada per una torre octogonal que va ser mig destruïda durant la Revolució francesa i reconstruïda al segle XIX. La decoració és sòbria, amb arcs cecs, fines columnes i murs sobre els que descansen les múltiples teulades de les capelles.
A l’interior destaca l’harmonia del seu estil. Al cor, més elevat, hi ha sis columnes amb capitells i al deambulatori s’obren tres capelles radials.
Els capitells de l’edifici mostren escenes de l’Antic i Vell testament i dels miracles de Saint Nectaire.
Entre les peces considerades com “el Tresor” cal esmentar la Mare de Déu de Cornadore. Una “majestat” tallada en fusta policroma del segle XII.









SAINT AUSTREMOINE D’ISSOIRE

Dedicada al primer bisbe d’Alvèrnia, Austremoine de Clermont, aquesta església és la més gran de les romàniques de la Limagne.
L’edifici consta de dues absidioles adossades al braç del transsepte, quatre capelles radials, una capella axial rectangular, el deambulatori, el cor, els braços del transsepte, el “massif barlong” i la torre octogonal.
Com es desprèn d’aquesta descripció, de totes les esglésies majors, és la que té la capçalera més important. Destaca especialment la figura general de l’edifici ja que les teulades estan inclinades per ressaltar l’altura de la torre.
Exteriorment destaca la decoració feta amb abundant policromia. El cor, el deambulatori i les capelles radials estan cobertes per teules i mostren unes amplia cornisa desbordant i ornamentada amb un fris en forma de tauler.
En les capelles radials destaquen els signes zodiacals, símbols, en aquella època, de l’ordre i la complexitat de l’univers.
A l’interior sorprèn per les policromies del segle XIII, restaurades a mitjans del XIX. Son pintures romàniques fetes a l’estil dels fresc, tècnica poc freqüent a França.
El cor esta rodejat per vuit columnes historiades.
Entre els capitells destaca el de l’últim sopar.










NOTRE DAME D’ORCIVAL


Presidint el petit poble d’Orcival aquesta església fou edificada entre 1146 i 1178. L’edifici consta de: dues absidioles adossades al transsepte, quatre capelles radials, el deambulatori, el cor, els braços del transsepte, el “massif barlong” i la torre octogonal.
O sigui, que la seva capçalera és una de les més desenvolupades de totes del “majors”.
Per l’exterior, la capçalera, tot i comptar amb una certa policromia, no arriba al nivell de la d’Issoire. 
A l’interior hi ha una manca total de policromia. L’estructura de la nau es similar a les altres esglésies “majors”.
En el cor destaca la volta formada per un quart d’esfera, recordant la forma d’un forn de pa. Aquesta estructura, ja utilitzada en l’antiguitat, va ser utilitzada fina a la fi del període romànic per cobrir els àbsides. Vuit columnes, acabades en capitells esculpits amb motius vegetals que suporten arcs peraltats.










SAINT SATURNIN

Sobre un promontori de basalt, el poble de Saint Saturnin va ser lloc de residencia del barons, més tard comtes de l’Alvernia, i punt de vacances de Caterina de Medici i Margarida de Valois (La reina Margot). Ubicada al bell mig d’aquesta població medieval, l’església de Saint Saturnin, del segle XII, és la més petita de les “majors” de l’Alvèrnia. La seva capçalera està faltada de capelles radials.
L’ample deambulatori que cenyeix l’hemicicle del cor, les capelles orientades del transsepte i la torre octogonal són les més ben conservades de l’Alvèrnia.
A l’interior es veu una bona repartició del volums arquitectònics.
Cal destacar la cripta on s’hi troba un altar major, en fusta daurada, que prové del castell.
A les escales del cor es poden veure uns forats que donen llum a la cripta.
Al costat de l’església hi ha les restes d’una petita capella (segle IX), fortificada al segle XIV.











Text i fotos: Alfred Montserrat Nebot ©