9 de juliol del 2014

El Pedró dels Quatre Batlles (Port del Comte)

Són diversos els itineraris que porten al Pedró dels Quatre Batlles (2.386 m), punt culminant de la serra del Port del Comte. Fins i tot una pista permet accedir sota mateix del Tossal d’Estivella, arribant en vehicle a uns 2.300 metres d’alçada. Aquesta pista, que surt del Prat de Botons, és la que s’ha d’agafar al començament d’aquesta ruta. Es recomana fer-la a peu per tal de poder fer un recorregut circular amb sortida i arribada al Prat de Botons.
Per accedir al Prat de Botons s’ha de seguir la carretera asfaltada de l’estació d’esquí que porta a l’aparcament de l’Estivella. En aquest punt s’acaba l’asfalt i s’inicien varies pistes.
Al fons del pla, a la dreta, hi ha la pista per la que es comença a caminar. Hi ha un panell  indicador.
Aquest tram puja suaument travessant algunes zones de bosc i guanyant vistes sobre la vall del Cardener. Aviat s’identifiquen el Cadí, el Pedraforca, el Comabona, la Tossa d’Alp i d’altres.
Tot el camí esta molt ben senyalitzat.
Després d’un parell de corbes es troba una bifurcació. La pista de la dreta es dirigeix cap a la Font d’Arderic, la de l’esquerra segueix pujant i, després d’unes ziga-zagues, enfila cap a la base del Tossal d’Estivella, punt on han d’aparcar els que pugen en vehicle. La pista continua però una cadena barra el pas.
A l’altre costat de la cadena la pista planeja. Es poden veure les instal·lacions més elevades de l’estació d’esquí.

Després d’una suau rampa s’arriba a un coll situat entre el Tossal d’Estivella i el Tossa Pelada. S’avança sobre un vell camí, pedregós, enmig d’un paisatge on predominen el rocam calcari, algun prat i múltiples depressions càrstiques (dolines) més o menys profundes

El Tossa Pelada

Al final de la carena el Tossal d'Estivella. Més enllà la serra del Verd. Al fons el Cadí i el Pedraforca

Seguint els indicis de camí s’assoleix un nou coll, ara situat entre el Tossa Pelada i el Pedró dels Quatre Batlles. La carena de l’esquerra porta al cim culminant.
Ocupat per un gran bloc de pedra que té adossada una caixa metàl·lica, per allò de les firmes, el Pedró dels Quatre Batlles és el punt de trobada dels municipis d'Odèn i la Coma i la Pedra, del Solsonès, i els de Fígols i Alinyà i la Vansa i Fórnols de l'Alt Urgell. Rodejant el bloc de pedra s’han col·locat tota una sèrie de panells indicadors del que es pot veure

Formes periglacials vistes des del cim del Pedró dels Quatre Batlles

S’inicia el descens per una tartera que cobreix el vessant sud del Pedró dels Quatre Batlles. Aquesta tartera acaba en un coll situat entre les capçaleres de la Rasa del Clot de la Vall i la Coma de la Comtessa, on s’aprecien múltiples formes periglacials -bàsicament orles de vegetació- i en el vessant nord del proper cim del Vulturó (2.348 m)

Les formes periglacials vistes amb més detall

Flanquejant el Vulturó i després de creuar dues petites torrenteres, s’inicia una llarga baixada cap al Coll de Tancalaporta, punt per on passa la pista que uneix el Prat de Botons amb Coll de Jou.
Poc abans d’arribar a aquesta pista i seguint la Rasa de Prat Piquer, un corriol permet retornar al punt d’inici d’aquest recorregut