9 de setembre del 2014

D’Esterri d’Àneu a Berrós Jussà (Pallars Sobirà). Una nova etapa de “El pas del Temps”

La ruta que uneix Esterri d’Àneu i Berrós Jussà (Pallars Sobirà) és la segona etapa d’un itinerari de vuit trams que rep el nom de “El pas del temps”. Ja durant l’agost de l’any passat vam tenir l’ocasió de fer el primer tram, d’Isil a Esterri d’Àneu. Aquesta segona fase de “El pas del temps” té una durada d’unes cinc hores i un desnivell acumulat de 650 metres.
La ruta comença sortint d’Esterri d’Àneu pel camí que passa pel costat del cementiri. Cal creuar el Noguera Pallaresa pel Pont de la Central i anar paral·lels al riu. A l’alçada del cementiri s’inicia un corriol que s’enfila per l’esquerra i que, després de creuar el riu d’Unarre, porta fins al poble de Escalarre, pertanyent al municipi de la Guingueta d’Àneu. Des d’aquí, i mirant cap al Noguera Pallaresa, és pot veure l’antic monestir de Santa Maria d’Àneu.

Parlant amb un dels pocs habitants de Burgo

La vall d'Àneu poc abans d'arribar a Llavorre
Remuntant els empinats carrers de la població es van seguint les marques de pintura que després, per la zona coneguda com els Malls, permeten guanyar altitud fins a arribar a la població de Burgo. Aquesta, fins al 1847, gaudí d'ajuntament propi, però en no assolir el mínim de 30 veïns que marcava la llei fou agregat a Unarre. Actualment pertany a la Guingueta d’Àneu

Llavorre
Pel costat de l’església de Sant Joan passa el camí que porta fins a Llavorre. Just passada l’església cal endinsar-se, per la dreta, en un camp. El corriol es poc visible, ja que està tapat per l’herba, però ni hi ha pèrdua. Primer planejant, i després baixant una mica, es creuen camps i petites agrupacions d’arbres fins a sortir sobre la carretera, uns 300 metres abans de Llavorre

Es creua el poble per anar a buscar el pas que permet travessar el barranc de Bellero. A partir d’aquí l’itinerari penetra en un espès bosc. El camí baixa suau fins al barranc d’Escrita. Després s’inicia una pujada que permet salvar el Serrat de Dorve a través d’un coll situat a 1.560 metres d’alçada, punt culminant del recorregut

Bunker ubicat sota el camí a Dorve

Pujant el Serrat de Dorve
Des d’aquí es baixa cap al poble de Dorve, presidit per l’església de Sant Bartomeu

Cal sortir a la carretera i baixar fins al primer revolt fort a la dreta. De la mateixa corba surt un desdibuixat camí que baixa amb diagonal fins a trobar un corriol ben marcat. Cal seguir-lo fins a Berrós Jussà