10 d’octubre del 2014

Forat de l'Obaga de la Maçana (Camarasa-Noguera)

Es tracta d’una cavitat de poc recorregut però amb un cert interès espeleològic i fotogràfic. Oberta en les calcàries micrítiques del Maastrichtià (Cretaci superior) – les mateixes sobre les que es troben les icnites de dinosaures del jaciment de la Maçana, situat al punt quilomètric 55.200 de la C-13-, el Forat de l’Obaga de la Maçana és troba al vessant esquerra del barranc de la Figuereta.
Per accedir a aquesta zona cal agafar la pista que surt, a la dreta de la C-13, una mica abans d’arribar al quilòmetre 53. Cal seguir-la fins que travessa el barranc de la Figuereta. Després, a peu, s’ha de baixar pel tàlveg fins a trobar una senyal de “prohibit el pas”. Per l’esquerra, un sender s’enfila pel marge del torrent i seguint unes escasses fites s’arriba a la cavitat.
Coordenades (UTM ED50 Fus 31N) X: 324185  Y: 4643636  Z: 488 m

L’entrada és un petit pou de dos metres on és aconsellable posar una corda ja que rellisca bastant

Aquest pou desemboca en una galeria en rampa que és pot seguir tant amunt com avall. En sentit descendent, la cavitat s’acaba després d’una vintena de metres i a una profunditat de 12 metres respecte a la boca

La part més fonda de la cavitat

En sentit ascendent, la galeria es fa més ampla i cal destacar la importància de les formes reconstructives. Aquesta galeria fa uns 60 metres de recorregut i 12 de desnivell positiu

Tot i que moltes formacions litogèniques han estat afectades per l’acció humana, cal destacar certes àrees de reactivació hídrica, especialment al sostre.
Per veure la topografia i conèixer més dades de la cavitat consulteu Espeleobloc i Espeloindex