26 de juliol del 2018

Camí al Tossal de Cambrils (Odèn-Solsonès)

El Tossal de Cambrils, de 1.803 metres d’altitud, és el penúltim relleu important que baixa de la serra del Port del Comte en direcció a la vall del Segre. Entre aquest cim i el riu només s’aixeca el Cogulló de Turp, 200 metres més baix. El coll de Boix és el nexe d’unió entre les dues muntanyes alhora que configura el tancament de la capçalera de la vall de la Ribera Salada.
La intenció primera era la de pujar al Tossal de Cambrils (Odèn), però el haver accedit al coll de Veça en vehicle va reduir el temps de marxa, pel que vàrem decidir arribar-nos fins a la Grallera de Cambrils.

Coll de Veça

L’aproximació al coll de Veça es possible gràcies a la pista que s’inicia entre els punts quilomètrics 16 i 17 de la carretera L-401. Per l’esquerra, i al costat d’un rètol que mostra un mapa de la Muntanya d’Alinyà, comença una pedregosa pista que s’enfila fort fins al coll de Veça, punt en el que és situen unes basses d’aigua i per on passa el camí que puja directament des del veïnat de Cambrils.

Desviament cap al cim

La pista s’endinsa al bosc per la cara nord del Tossal de Cambrils mentre segueix pujant amb suavitat i discorre pel límit entre les comarques del Solsonès i l’Alt Urgell. Les vistes cap a l’oest permeten veure les valls d’Alinyà i de Cabó, el Boumort, la serra de Sant Joan, i una gran part del Pirineu occidental en segon pla.
Entre diverses construccions que tenen la pinta de búnquers i no són res més que indrets per guardar-hi patates, cal estar atents als camins que surten per la dreta. Una fita assenyala l’inici d’una vella pista. Planera primer, no triga a desembocar en un ampli prat. A partir d’aquí cal resseguir desdibuixats corriols que porten al cim.

La visibilitat des del cim és nul·la. Es tracta d’una zona plana on la vegetació tapa totes les visuals. Cal buscar el vèrtex geodèsic per saber que hem arribat al punt més alt del tossal.

Grup de cavalls prop del cim del Tossal de Cambrils

Baixant del cim es pot veure aquesta andròmina

Tossal de Cambrils des de les rodalies de l'avenc

Corral del sastre

De nou sobre la pista que recorre el coster nord del la muntanya cal seguir el camí en direcció al Prat Caní. Hi ha diferents desviaments que porten a diversos camps de cultius, especialment de patates, però anant sempre pel camí més trillat s’arriba a les envistes del corral del Sastre, avui dia mig ensorrat. Una mica més endavant, a la dreta, hi ha un pal on potser abans hi havia algun indicador. La Grallera de Cambrils s’obre enmig d’uns arbres propers.
Es tracta d’un avenc de 31 metres de profunditat conegut des d’antic pels habitants de la zona.
Per tornar al coll de Veça cal desfer el camí.

Grallera de Cambrils (més informació aquí)