3 de desembre del 2019

Les trinxeres de la Clua (Bassella-Alt Urgell)

La Clua és un petit llogarret, que pertany al municipi de Bassella (Alt Urgell), situat al marge dret del riu Segre, i més concretament de l’embassament de Rialb. Les seves poques cases s’aixequen sobre un turó des del que s’obté una magnifica vista de la vall, especialment cap el nord.
A l’entrada de la Clua es pot aparcar el vehicle i abans de començar a caminar val la pena donar un tomb per l’indret. D’entre les edificacions destaca l’església de Sant Sebastià i les restes del castell.
La primera esta documentada ja a finals del segle XI i és un edifici d’una sola nau amb absis semicircular i coberta en volta de canó reforçada amb un arc toral. Sobre la porta d’entrada s’aixeca un campanar d’espadanya. Tot i que l’edifici tal com es veu va ser construït al segle XII, diferents modificacions de l’estructura han deixat al descobert l’alçament de la coberta.
El castell es troba a la part més elevada de la Clua i del que era només en queden algunes pedres sobre les que s’ha edificat un gran casalot. Durant els segle XI va pertànyer al comte Ermengol, però més tard fou donat a la canònica de Santa Maria de la Seu d’Urgell.

Església de Sant Sebastià

L'església i el casalot que ocupa el lloc del castell

L’itinerari que porta a les trinxeres comença a la part baixa de la Clua, de camí al Segre Parc. Per la dreta, un indicador assenyala la ruta cap al mirador de la Coma. El camí és ample i primer es passa junt a l’ermita dedicada a Sant Martí de la Clua. Es tracta d’una petita construcció del segle XI d’una sola nau amb absis semicircular. Uns gran blocs a la paret nord fan sospitar que va estar edificada sobre una estructura, potser romana, anterior

S’ha de retrocedir unes desenes de metres i seguir pel camí ample que ara puja suaument (pal indicador). Una primera bifurcació, per l’esquerra, porta a una nova que s’ha de seguir per la dreta. La ruta torna a pujar fent-se més estreta. Aquest corriol porta fins al mirador de la Coma. Bones vistes sobre el pantà de Rialb

Aspecte de la zona que normalment està ocupada per l'aigua de l'embasament

Per la part baixa d’un camp de cultiu segueix un corriol que no s’ha de deixar fins al límit d’inundació màxim de l’embassament. En aquest punt, per la dreta, hi ha un sender que ressegueix la vora de l’aigua a poca distància

Més endavant el camí comença a pujar i aviat es poden veure les primeres trinxeres excavades a l’esquerra del corriol. Són de poca extensió i compten amb dos reduïts amagatalls excavats a la roca, segurament per guardar-hi la munició

Continuant amunt es situa un plafó informatiu que assenyala la situació d’un altre grup de defenses. Aquest és una mica més extens i, a l'igual que l’anterior, formava part d’una línia defensiva de l’exercit republicà que, amb el nom de L-2 recorria el país des del Pirineu fins al mar. Va ser construïda a principis de 1938 davant l’imminent arribada de l’exercit franquista a Catalunya.
La resistència de l’exercit republicà des de les trinxeres, búnquers i nius de metralladores va obligar a endarrerir l’avançament franquista i va afavorir que milers de refugiats republicans poguessin arribar a França.

La ruta segueix pujant i es tallada per altres camins, especialment utilitzats per la practica del motociclisme de muntanya. Cal estar atents i, a les tres properes bifurcacions, agafar sempre el camí de la dreta. Aquest acaba sortint a la carretera que va de la Clua a Vilaplana.
Per retornar a la Clua, lloc on s’ha deixat el vehicle, hi ha dues opcions. La primera és seguir la carretera asfaltada i en tres quilòmetres s’arriba al poble. L’altra, si no es vol trepitjar tant asfalt, és continuar en direcció a la Clua però en arribar a l’alçada d’un indicador, a la dreta, que assenyala al mirador de la Coma, seguir aquest camí i des del mirador retornar a la Clua pel sender que s’ha fet a l’inici de l’itinerari.
Més informació de la ruta i mapes aquí