22 de juliol del 2021

Una volta per Sagàs (Berguedà)

Aquesta ruta discorre per una zona de turons suaus i camins amples que encara que no estiguin gaire ben senyalitzats és difícil perdre’s. El recorregut travessa boscos i camps de cultiu i permet oferir una visió de conjunt d’aquesta zona del Berguedà.

L’itinerari s’inicia a l’església de Sant Andreu de Sagàs, edifici romànic del segle XI, de planta basilical amb tres naus cobertes per volta de canó més moderna, i campanar aixecat al segle XIX. Per unes escales cal baixar a la carretera BV-4346 i continuar uns metres en direcció a la Quar. Al cap de poc es deixa el GR-4 i cal seguir per la dreta per una pista en direcció a Gavarrós Nou. El camí passa entre el Camp de la Vinyeta i el Camp del Borrall. La ruta enfila cap al nord i s’arriba a una bifurcació. Per la dreta no es triga a veure la masia de Gavarrós Nou (segle XVII)

Sant Andreu de Sagàs

Gavarrós Nou

Es passa entre els edificis de la masia tot agafant direcció sud. Per sota d’uns camps cultivats el camí s’endinsa en la petita vall del torrent del Regatell. Per un sender mig tapat per la vegetació es va guanyant alçada fins a desembocar en una pista que cal seguir mentre flanqueja un turó

El Pou

Capella de Sant Jordi

Sense agafar cap desviació s’arriba al paratge conegut com Camp de la Creu. Una mica abans d’arribar a la casa del mateix nom, cal seguir un camí a la dreta (GR-1) que porta fins a la casa del Pou (actualment turisme rural). Ja per camí asfaltat es passa per la petita capella de Sant Jordi, aixecada al segle XVI i reformada el XVIII per la família de la casa del Pou

De nou a la carretera BV-4346, per la dreta, s’arriba a les escales que donen accés a Sant Andreu de Sagàs, punt d’inici de l’itinerari

Mapa de l'itinerari (Font: ICGC)

Temps aproximat del recorregut:  Poc més de dues hores