11 de juny del 2021

Turó de la Carlina. Una passejada per la serra de l'Obac

A pocs metres de la collada de l’Obac, sobre la carretera B-122, s’aixeca una de les construccions més imponents de la serra del mateix nom: la Casanova de l’Obac. Aquest edifici va substituir la casa vella amb objectiu de treure el màxim profit a les vinyes que es conreaven en aquesta zona abans de la fil·loxera. L’obra de Domenico Bagutti, el mateix arquitecte del laberint d’Horta, va ser un encàrrec de la família Ubach, els propietaris de la finca.

Després de la plaga que va afectar greument les vinyes de mig Europa, l’indret va caure en decadència. Actualment és propietat de la Diputació de Barcelona i seu del Centre Cultural Casanova de l’Obac dins del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac

Casanova de l'Obac

La Pastora

Per sobre de la Casanova s’aixeca la Pastora, un restaurant que només obre els caps de setmana i els festius. Per l’esquerra d’aquest s’inicia la ruta que permet endinsar-se a la Serra de l’Obac, en aquest cas cap al turó de la Carlina, de 931 metres d’altitud

El Paller de Tot l'Any

L'Obac Vell

El camí comença ample i ben senyalitzat. Aviat s’arriba a la l’Obac Vell, masia que dona nom a la serra. Es travessa la casa passant sota un arc que sosté una torre. A partir d’aquest punt el camí ample es fa més estret i no s’ha de deixar fins que un rètol assenyala, a l’esquerra, el Pou de Glaç de l’Obac Vell

Pou de glaç de l'Obac

Després de baixar uns graons es pot veure la cúpula de pedra que sobresurt del terra. Sota hi ha un dels quatre pous de glaç que es troben en el Parc Natural de Sant Llorenç-l’Obac. Aquest va ser construït al 1706 pel amos de la casa pels qui la comercialització del gel era una font més d’ingressos

Torre de guaita d'incendis

Cal tornar uns metres endarrere per agafar un camí que surt a l’esquerra i que puja fort durant una estona. S’arriba als Alts de la Pepa seguint un corriol carener que passa per sota el turó de la Mamella (806 m.)

Pou de glaç de l'Estepar

El camí esdevé més planer i ombrívol i porta fins el Pou de Glaç de l’Estepar. Just passat aquest i seguint en direcció a coll Estret, per la dreta es bifurca un corriol que permet assolir la carena que du al cim del turó de la Carlina

A l'esquerra el Castellsapera, a la dreta el Montcau

Poc abans d'arribar al turó de la Carlina

A la tornada cal seguir el camí de la carena sense baixar cap al pou de gel de l’Estepar. Aquí la pista es ample i baixa amb força. Continuant sempre avall pel camí més trillat i passat el desviament que porta a la Torrota de l’Obac, antiga torre de guaita i senyalitzacions, s’arriba al punt d’inici