3 de maig del 2024

Pujada a la serra d'Aitana (Marina Baixa-Alacant)

El cim d’Aitana (1.558 m), és la muntanya més alta d’Alacant. S’estén per la part més oriental del sistema Prebètic i geogràficament forma part de la comarca de la Marina Baixa. Tot i que arribar al vèrtex geodèsic ubicat en el seu punt més elevat es pràcticament impossible, ja que la zona es troba ocupada per les instal·lacions del “Escuadron de Vigilancia Áerea nº5” i el centre de telecomunicacions que dona servei a Alacant, son nombroses les rutes que permeten pujar a  la muntanya.

En aquesta ocasió l’accés es proposa des de la població de Benifato. D’allà surt una carretera-pista que permet arribar fins a l’àrea recreativa de la font de Partegat, en plena cara nord de la serra d’Aitana. Aquesta ruta es troba en bastant males condicions per als vehicles convencionals

Font de Partegat

Per l’esquerra d’aquesta àrea recreativa s’inicia una pista que es bifurca al poc temps. Per la dreta el camí es va transformant en un corriol que va pujant col·locant-se sobre el gran esbaldregall que s’estén per la cara nord de la muntanya

Continuant la pujada trobem la font del Noguer, i una mica més amunt, la font de Forata, amb una curiosa forma d’abeuradors esglaonats. A pocs metres hi ha un pou de glaç

Font del Noguer

Pou de glaç

Font de Forata

A partir d’aquí cal agafar la direcció al Pas de la Rabosa. Pas entre roques i amb ajuda d’algunes cadenes en forma de passamà que no ofereix cap dificultat si no esta gelat

El Pas de la Rabosa permet assolir una nova visió de la serra d’Aitana

La tectònica va provocar, durant el Miocè, l’aixecament de les calcàries i margues dipositades en el fons d’una conca sedimentaria des del Cretaci fins a l’Eocè. La fase distensiva que va seguir a aquest aixecament va donar lloc a tot un seguit de falles normals que van començar a enfonsar blocs de roques formant-se aquests relleu en graons tant característic de la zona

Passat el Pas de la Rabosa cal anar a buscar el sender que ressegueix la carena de la serra fins al port de Tagarina

Un cop al port només cal seguir la pista cap a l’esquerra per retornar a la font de Partegat