28 d’octubre del 2020

Sant Serni de la Salsa a Ogern (Bassella-Alt Urgell)

Sant Serni de la Salsa és una petita església romànica (S.XI) situada damunt d’un turó a poca distancia del nucli poblat d’Ogern (Bassella-Alt Urgell).

El seu accés a peu és fàcil. Sortint d’Ogern en direcció nord, o sigui remuntant el curs del torrent de Baell, tributari de la Ribera Salada, cal passar la fabrica de bigues i seguir el camí, a la dreta, que porta a Serinyana.

La pista és ample i cal descartar les bifurcacions. Sempre s’ha de seguir el camí més trillat fins arribar a una senyalització que indica la ruta a Sant Serni de la Salsa. A partir d’aquest punt l’itinerari es transforma en un corriol que puja suaument fins arribar a l’ermita

Esmentada ja a l’any 1094 en un testament, Sant Serni de la Salsa presenta un edifici d’una sola nau amb un absis de planta semicircular orientat a llevant. La coberta és de volta de canó amb tres arcs torals. Té dues finestres de doble esqueixada, una d’elles a la façana sud on també hi ha la porta d’accés, i un campanar d’espadanya de dos ulls. En definitiva es tracta d’una típica construcció romànica urgellenca dels segles XI i XII

Generalment es troba oberta, destacant sobre un dels graons d’entrada al jardí previ a l’edifici, la data 1432, i sobre la porta d’accés la de 1680. També al segle XVII es va construir una capella quadrada al costat de ponent

En el petit patí que precedeix a l’accés a l’ermita si poden veure algunes tombes ben cuidades

Darrera l’edifici romànic hi ha instal·lat una mena de petit llac amb peixos de colors. L’aigua hi arriba a través d’un tub ben dissimulat. Una mica més lluny es pot veure una sitja excavada a la roca

Fora del recinte i especialment a la seva part frontal i darrera l’absis, hi ha algunes tombes antropomòrfiques que algú ha atribuït als ibers

Mirant l’ermita, per la dreta surt un corriol que porta a un petit planell ocupat per una taula i bancs. De la paret raja una font. Pels voltants hi ha escampades diverses figueres del pessebre, que també ocupen una petita balma

Per l’esquerra de l’edifici, un indicador assenyala el camí de la bassa. Aquí també hi ha instal·lades algunes representacions del pessebre al costat d’una font. La bassa és troba al costat i un aquesta ocasió estava seca