23 de gener del 2020

Les pedreres de pissarra de Haybes (Ardenes-França)

Aquesta ruta s’inicia a la població de Haybes, pètita ciutat de poc més de dos mil habitants pertanyent al departament de les Ardenes (França) i situada al costat del riu Mosa.
En aquest punt el riu dibuixa un gran meandre donant lloc al paratge conegut com la Punta de les Ardenes. Aquesta zona es coneguda per la seva industria manufacturera de les pissarres, ja explotades pels romans.
A Haybes s’hi comptabilitzen més de 50 pedreres, la majoria subterrànies, d’on s’extreien pissarres per la construcció. Totes es van tancar abans de 1953. Tot i això, avui dia encara són prou visibles als teulats, façanes, fites de demarcacions de terrenys, etc... fetes amb aquest material que té lleugers tons rosats o blavosos.

Des de l'entrada a la Maison des Randonnëes, punt d’informació turística i on es pot deixar el vehicle, s’inicia un camí que segueix el marge esquerra del torrent de Mohron.
Passat el molí Labotte cal travessar el pont que hi ha a la dreta i seguir la pista forestal que remunta el torrent

La primera pedrera de pissarres que es troba és la de Fond d’Oury, activa des de 1830 fins a 1860. A l’esquerra del camí encara es poden veure els amuntegaments de pissarres no aptes per la construcció.
Aquesta pedrera subterrània es pot visitar durant uns 30 metres. Després una reixa talla el pas. Un sensor detecta la presencia dels visitants i posa en marxa l’il·luminació que permet veure algunes de les característiques de la galeria

Es travessa el torrent de Mohron per un pont de pedra, es continua pujant pel camí i no es triga a arribar a una nova pedrera. Aquesta, més petita, esta inundada d’aigua i està formada per dos curtes galeries separades per pocs metres. De la més inferior en surt un regalim d’aigua rogenca, assenyalant la presencia de ferro

Es segueix remuntant el torrent fins que cal creuar-lo per un gual i es comença el camí de tornada pel marge oposat al de l’anada.
En arribar a una bifurcació cal anar a l’esquerra. La ruta passa pel bosc fins a trobar un sender que surt de nou per l’esquerra, travessa una carretera asfaltada i gira a la dreta en direcció al Point de Vue de la Platala, magnífic mirador sobre el meandre del riu Mosa i la ciutat de Fumay.
Un corriol torna a travessar la carretera i porta fins als voltants del molí Labotte. Només queda caminar fins al punt on s’ha deixat el vehicle

Mapa de l'itinerari (Font: IGN)