30 de gener del 2019

De Sallent a Sant Martí de Serraïma (Bages)

Una de les primeres coses que sorprenen en acostar-se a Sallent (Bages), especialment quan es ve des del sud, és la presència d’un dels relleus més alts de la plana del Bages: el Runam salí del Cogulló. No es tracta d’una muntanya en el sentit estricte, si no d’una acumulació de rebuig salí de l’empresa que explota les mines de potassa de Sallent. Com en molts altres llocs, i sense entrar en els possibles beneficis que la mineria reporta, aquesta explotació ha causat diversos problemes al municipi i d’altres del voltant, arribant els seus efectes fins al Baix Llobregat.

Sobre la carretera que va de Sallent a Cabrianes es troba el Guix, una antiga fàbrica utilitzada per al tractament d’aquest mineral que actualment forma part de l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Una esplanada permet deixar el vehicle

Mapa del recorregut (font: ICGC)

Un cop travessada la carretera s’inicia un camí que aviat es converteix en corriol mentre rodeja el turó. Aquest desemboca en una amplia pista que cal seguir fins a trobar un camí per l’esquerra. Aquest queda tancat per una cadena. Sortint del camí i pujant pel vessant de la muntanya s’arriba a un petit replà om es pot observar un interessant plec relacionat amb l’anomenada falla del Guix, important i complexa encavalcament (falla inversa), de direcció est-oest, que es pot veure des de Callús fins a Horta d’Avinyó i que ha condicionat la hidrogeologia de la zona amb greus afectacions al municipi. Els materials que es veuen implicats, en superfície, per aquesta falla pertanyen a l’anomenada Formació Artés. Són lutites, gresos i calcàries de finals de l’eocè, d’origen continental (35 Ma)

Antiga pedrera d'extracció de guix

Retornant a la pista anterior cal avançar cap a l’est. Després de passar junt a la casa de la Carrera la pista es bifurca. Per l’esquerra es guanya altitud amb suavitat mentre al talús del camí s’observen fines capes de guix que ja eren explotades al segle XIV. No es triga a arribar al forn de guix de Cal Garrell

Materials de la Fm. Artés camí del forn de guix

Forn de guix de Cal Garrell

La ruta segueix voltant el Montcogul i agafant direcció nord. En el moment en que el camí gira cap a l’oest, per la dreta i perpendicular a aquest, surt una malmesa pista que porta al mas de Sant Martí. Una mica més endavant es situa l’església de Sant Martí de Serraïma, romànica del segle XII però molt transformada

Sant Martí de Serraïma

Cal retornar pel mateix camí fins que passat el forn de guix de Cal Garrell, una pista s’enfila amb força cap el Serrat del Catiu. Aquesta ruta, oberta recentment, creua la capçalera del torrent d’Isop i porta fins a les restes del castell de Sallent, ja citat al segle X. Actualment només se’n conserven alguns murs

Camí del castell de Sallent. Es continuen veient vetes de guix entre els materials de la Fm. Artés

Al costat del castell es situa la romànica de planta rodona dedicada a Sant Esteve i Sant Sebastià, restaurada als últims anys

Des de l’església, un corriol enllaça amb la pista que permet l’accés del vehicles a l’entorn, i condueix al Guix i a  Sallent, i des d'on de nou s'obté una bona panoràmica de la Fm. Artés

Vista del barri de l'Estació, enderrocat degut a fenòmens de subsidència

Sallent des del castell

L'església de Sant Esteve i Sant Sebastià vista des de la carretera de Sallent al Guix