25 de març del 2023

Avenc Ample a la Vall d'Ebo (Marina Alta-Alacant)

La intenció primera era pujar a l’Alt de Pascual, cim de 623 metres d’alçada on es troben alguns dels millors exemples de rascler desenvolupats sobre calcàries del Cretàcic de la província d’Alacant, tanmateix, el fort vent que bufava i que cada vegada era més fort, ens va fer deixar l’excursió tot just en arribar a la carena de la serra.

La ruta s’inicia a la petita població de Vall d’Ebo (Marina Alta). Abans d’entrar al poble es pot deixar el vehicle i començar a caminar en direcció a la font d’en Gili seguint una pista asfaltada. Aquesta ruta va paral·lela al curs del riu Girona o Ebo, que una mica més endavant entra en l’anomenat barranc de l’Infern, lloc freqüentat pels practicants del descens de barrancs.

Poc abans d’arribar a la Font d’en Gili, en el moment en que la pista comença a guanyar alçada, s’inicia un desviament cap a l’esquerra que permet creuar el tàlveg i pujar pel vessant contrari

Val la pena acostar-se a la font, encara que després s’hagi de tornar uns metres endarrere per seguir pel costat del riu

Travessat el riu Girona es passa al costat d’una vella construcció. El camí és agradable i va guanyant altitud, i es aquí on el vent va començar a ser més molest. Durant la pujada cal creuar la carretera CV-712 i seguir pujant. En aquest recorregut ja es poden observar camps de rasclers d’un cert interès. Destacar que la zona s’ha cremat varies vegades i el paisatge té un aspecte un pel estrany

Al fons l'Alt de Pascual

El corriol desemboca sobre una pista que uneix el coll del Pla de Molló amb el refugi de la Figuereta, del Centre Excursionista de Pego. Per l’esquerra, a pocs metres es pot veure una tanca de fusta que encercla la gran boca de l’avenc Ample

Avenc Ample

Aquesta es una cavitat de 60 metres de profunditat amb una gran boca de col·lapse de més de 25 metres de diàmetre. Descoberta i explorada per primera vegada l’any 1952 per un membre de la Secció d’Espeleologia de C.E. d’Alcoi, no va ser topografiada fins al 1981 per membres del mateix grup. Al 2001, espeleòlegs del C. E. de Gandia van forçar un pas que donava accés a un nou tram de la cavitat amb nombrosos espeleotemes

No lluny d’aquesta cavitat es troben els avencs Estret, de -142 metres, i del Mig amb -80 metres. El vent era tant insuportable que vam decidir donar per acabada l’excursió en aquest punt