7 de novembre del 2023

Llac delle Baste (Belluno-Veneto)

Aquesta és una excursió relativament curta que va bé per passar un matí. S’inicia al Passo di Guiau (2.236 m.) situat sobre la carretera 638. Com en molts llocs d’aquestes muntanyes, cal arribar d’hora si es vol deixar el vehicle prop del punt del començament de la ruta a peu. Pujant des de Cortina d’Ampezzo, un cop al coll, a la dreta s’aixeca l’alberg. Al seu darrera l’esvelta agulla de Ragusela, que arriba fins als 2.595 metres d’altura. Per la l’esquerra sobresurt el cim de l’Averau de 2.649 metres. La ruta 436, la que s’ha d’agafar per anar cap al llac de Baste, objectiu d’aquests itinerari, comença en front de l’alberg, a l’altre costat de la carretera.

Pujant cap a la Forcella de Col Piombin es pot veure el Piz Boè i la Marmolada

En principi el camí és bastant planer. Amb suaus ondulacions s’arriba al primer dels colls que s’han de passar. Es tracta de la Forcella de Col Piombin (2.313 m.). A partir d’aquí cal baixar al fons de la capçalera de la vall i remuntar pel costat contrari

Estem caminant sobre dolomies del cretaci i això afavoreix la formació de morfologies exocàrstiques sobre les que es camina

La pujada és forta i cal agafar-la amb paciència

Poc abans d’iniciar la forta pujada que condueix fins a la Forcella di Giau hi ha un pal indicador que assenyala diverses rutes

Un cop a la Forcella di Giau (2.360 m.) cal seguir la ruta 436, ara en direcció a Mondeval, ampli prat on es troba en Llac de la Baste

A partir d’aquí les altes cingleres del Formin acompanyant la ruta

Llac delle Baste

Al 1985, en aquest paratge es va realitzar una important troballa arqueològica: l’Home de Mondeval. Un enterrament del Mesolític datat amb una antiguitat de 7500 anys. Més informació sobre l’Home de Mondeval aquí

Continuant la ruta 436 s’arribaria a la Forcella Ambrizzola i des d’allà, per la ruta 434, fins la Croda da Lago. El retorn es fa desfent el camí. Duració aproximada: Unes 4 hores