17 d’abril del 2015

Vall del riu Glorieta (Alt Camp)

D’un temps ençà la vall per on corre el riu Glorieta s’ha fet famosa pels seus engorjats, cascades i gorgs que són utilitzats per centenars, o potser milers, de barranquistes que des de les immediacions de Mont-ral baixen fins al paratge anomenat Niu de l’Àliga.
Aquest és un itinerari que tot hi visitar el Niu de l’Àliga i les Fonts del Glorieta, dos salts d’aigua amb sengles gorgs als seus peus, permet recórrer la vall pel marge esquerra i tornar al punt d’inici pel marge dret, sense mullar-se si no plou.
Una pista asfaltada permet acostar-se al mas de Forès situat a uns 4 quilòmetres d’Alcover (Alt Camp). Aquest indret compta amb un aparcament de pagament (2 € al 2015). Si no és vol pagar cal deixar el vehicle a l’ermita del Remei, uns 800 metres abans del mas

Mas de Forès
 El mas de Forès és un dels més antics i de més prestigi de l’antiga batllia del Samuntà. Últimament ha estat reformat i ara es poden veure les canalitzacions que aprofitaven l’aigua de la contrada per a fer anar diversos molins

El riu Glorieta al seu pas sota el Mas de Forès
Des de l’aparcament del mas de Forès surt un camí que segueix una sequia. Sempre seguint les indicacions que es troben i amb lleugera pujada, es passa al costat de diversos masos enrunats. No es triga a arribar als Molins Nous, antiga central hidroelèctrica del Glorieta que va estar en funcionament fins a la meitat del segle passat

Central hidroelèctrica
Es rodeja l’edifici, ara en runes, i des de la seva part superior surt un corriol que en una curta baixada porta fins al Niu de l’Àliga.
Es tracta d’un gorg on van a parar les aigües d’una cascada. La zona és ombrívola i fresca, ideal per fer-hi una parada si fa calor. Fins i tot es pot aprofitar per banyar-se. Cal observar els grans bloc de travertí que s’han després del marge esquerra del torrent

Niu de l'Àliga

Bloc de travertí

El Niu de l'Àliga vist des del camí
Tornant al camí principal la pendent s’accentua. Cal continuar fins al pròxim indicador que assenyala les Fonts del Glorieta. De nou, per l’esquerra, s’inicia un corriol que en forta pendent porta fins al tàlveg del torrent. Un nou gorg recull les aigües que es precipiten per una cascada. Per tot el marge esquerra, per les parets recobertes de vegetació i tosca, multitud de rierols porten aigua al mateix gorg

Fonts del Glorieta

Continuant camí principal amunt es trepitgen alguns trams d’antics empedrats. Ja a dalt el pendent es suavitza i es visualitza el poble de Mont-ral

Tot passant per la capçalera del Glorieta es poden admirar alguns exemples de pinacles calcaris

El Mas de Muster. Al fons Mont-ral
Deixant el camí a Mont-ral a la dreta cal anar en direcció al Mas de Muster on hi ha el que havia estat un important pou de glaç.
La ruta porta fins al petit nucli d’Aixàviga, que havia estat residencia d’estiu dels comtes de Prades. Des d’aquí una pista permet superar la carena del bosc de la Serra, que s’aixeca a l’oest de la població, per anar a buscar el Grau del Malpàs.
El corriol que baixa per aquest grau desemboca en una pista molt a prop del mas de Tinet. Cal seguir cap a la dreta fins a trobar un nou corriol, a l’esquerra, que permet retornar al mas de Forès passant per les ruïnes de l’ermita de les Virtuts