2 d’octubre del 2015

Les Encantades (Odèn - Solsonès)

Les Encantades és el nom que rep un dels molt relleus conglomeràtics que reomplen el marge nord de la conca de l’Ebre a la comarca del Solsonès. Geològicament aquest conjunt detrític es va anar sedimentant i aixecant a la vegada que l’orogènesi alpina creava els Pirineus, adaptant-se a les ribes de la conca. Prop d’aquí, al nord, ja es troben, encavalcats, els materials mesozoics de les unitats sud-pirinenques.
Accedint a Llinars (Odèn) des de la pista que puja per la Valldan, des de la vall del Segre, en arribar a la serra Seca ja s’obté un panorama general de les Encantades. Aquests conglomerats, junt amb la seva fracturació – diversos sistemes de diàclasis- , han donat com a resultat una morfologia molt similar a la de Montserrat, és per això que a aquestes muntanyes també se les coneix amb el mal nom de “les montserratines”.

Al centre la vall de la Móra Comdal, amb el vessant nord de l’anticlinal d’Oliana a l’esquerra, i  les Encantades a la dreta. Al fons la serra d’Aubenç

Les Encantades amb el Cogulló de Turp (1.620 m) al fons
Des de la població de Llinars cal seguir la pista asfaltada que porta a la Llaguna. En arribar a sota del Cap del Pedró el camí que s’ha de seguir deixa d’estar asfaltat. Es tracta d’una pista pedregosa amb algun que altre sot important,  pel que es recomana anar a peu si no es disposa d’un vehicle alt. S’ha de continuar de dret, en direcció al coll Femia de Dalt, vorejant el relleu abans esmentat per seu vessant est

Les Encantades des de el coll de Femia de Dalt. A la dreta la serra d’Aubenç

Les Encantades. Al darrera el Roc de Rumbau i Sant Honorat. Més al fons la serra de Sant Marc, i a l’horitzó el Montsec
El camí que voreja el vessant sud del Cap del Pedró i que surt del coll de Femia de Dalt, porta fins la carena coneguda com serra d’Avellanet. Sense deixar-la s’arriba al Cap de les Pintes, un bon mirador sobre les Encantades

Les Encantades des del Cap de les Pintes

Vall de la Móra Comdal i vessant nord de l’Anticlinal d’Oliana. Es por observar perfectament la ruptura de pendent (“Knickpoint”) i els xebrons
A partir d’aquest punt s’ha de retrocedir i anar a buscar un pas que permeti creuar al marge esquerra del Clot de Coma Deuda, torrentera que baixa des del coll de Femia de Dalt i que es tributari del torrent Mal. Per la carena que fa de divisòria d’aquests dos torrents es puja de nou cap el coll de Femia de Dalt. Ja només cal anar a buscar el vehicle

Balma del Duc, al torrent Mal, vista des de la carena d'accés al coll de Femia de Dalt