15 d’agost del 2019

Pujada al Comabona (2.548 m.). Serra del Cadí

El cim del Comabona representa la punta més oriental de la serra del Cadí. Amb els seus 2.548 metres sobre el nivell del mar es situa sobre la carena que separa els municipis de Montellà i Martinet, a la Cerdanya, i Gisclareny, al Berguedà.
Ja fa anys vàrem pujar al Costa Cabirolera (2.604 m). Donades les circumstàncies del moment ens vàrem quedar amb ganes de fer el Comabona. Ara, aprofitant un dels pocs respirs que ens han donat les altes temperatures d’aquest mes d’agost, ens hi desplaçarem.
La pista que surt de Montellà i puja fins al refugi de Prat d’Aguiló (Cèsar August Torras) permet una aproximació que ens situa per sobre les 1.900 metres. A partir d’aquí s’inicia la caminada.

Des de la zona d’aparcament cal seguir la pista (tancada amb una cadena) que en pocs minuts passa per davant del refugi. A l’esquerra es poden veure les senyals que indiquen  l’itinerari cap al pas dels Gosolans, històric pas entre la Cerdanya i el Berguedà utilitzat des d’antic pels traginers.
Creuant uns prats s’arriba a la font dels Coloms que sembla abastir el refugi d’aigua. La pujada segueix ferma i penetra al bosc. La ruta és prou visible, només hi ha que seguir les fites i algunes marques de pintura

En sortir del bosc la pujada es presenta més evident i ja no es deixa fins arribar al pas dels Gosolans, sobre la carena del Cadí

Carena del Cadí amb el Pedraforca al fons

Al pas dels Gosolans es creuant diverses rutes però el més espectacular són les vistes sobre els cims més alts del Cadí, el Pedraforca i la Cerdanya.

Plataforma superior de la serra del Cadí

Comabona poc abans d'arribar al cim del Puig de Font Tortera

Costa Cabirolera des del Puig de Font Tortera

Cal agafar el camí de l’esquerra i seguir paral·lels a la carena fins arribar al Puig de Font Tortera (2.521 m), una mena d’avantcim del Comabona.

Rampa final del Comabona

Vèrtex geodèsic al Comabona. El punt més alt es troba uns metres més a l'oest. La tornada es fa pel mateix itinerari. Temps aproximat: 4 hores

Mapa de l'itinerari. (Font: ICGC)