16 d’octubre del 2019

Tavertet-Salt de l'Avellanosa (Osona)

Aquest és un curt itinerari que des de Tavertet (Osona) permet arribar al salt d’aigua de l’Avellanosa. Una cascada que, quan porta aigua, deu ser impressionant perquè durant aquesta visita estava seca.
Si no ets resident a Tavertet cal aparcar a l’entrada del poble (1€ tot el dia que es paga a la sortida). És una bona solució per evitar que els carrers s’omplin de vehicles, especialment els caps de setmana.
La caminada comença a les escales que hi ha a la plaça de les Guilleries. El corriol que segueix baixa suaument pel cingle fins a una bifurcació que cal seguir cap a l’esquerra. Es passa al costat d’una casa i no es triga a arribar a un petit pont de fusta.

Seguint avall pel corriol es creua el torrent del Roure, també sec però amb algunes filtracions que brollen a mitja paret

El camí planeja mentre recorre la part baixa del cingle. Tot i ser un sender fàcil de seguir en certs punts es troba bastant embrossat. Cal estar atents a no perdre’l

Aquest sender desemboca en una amplia pista. Seguint-la amunt no es triga a arribar al gorg de la Platja, un espectacular toll (quan hi ha aigua) que rep les aigües de la part alta del cingle.
Donat l’estat de sequera actual l’únic que mereix destacar és la vista del cingle, que ofereix una bona visió de la seva estructura on s’observen formes sedimentaries com laminacions encreuades i còdols imbricats, entre d’altres.
Sobre els grans blocs que es troben al fons del gorg, cal dir que actualment estan coberts d’una fina capa d’argila que l’acció del sol a esquarterat (esquerdes de dessecació) i s’ha anat recargolant sobre si mateixa, com si fos  un pergamí. El retorn es fa pel mateix camí

Salt de l'Avellanosa, sec

Mapa de l'itinerari (Font: ICGC)