6 de febrer del 2022

Sant Sadurní de Rotgers (Borredà-Berguedà)

Es surt de Borredà (Berguedà) pel camí de la Coma seguint les marques del GR-4. A poc d’iniciar el camí, per la dreta comença un corriol que passa junt a unes cases. Deixant un antic camp de cultius a l’esquerra, la ruta va pujant amb suavitat. És el camí ral de Borredà al Castell de l’Areny.

Sense deixar les marques del GR es van alternant camins i pistes. Passat un tram empedrat es comença a guanyar altitud amb més facilitat. Després de desembocar en una pista es creua una antiga pedrera. La pista segueix, primer al nord i després s’orienta a l’oest. És en aquest punt on, per l’esquerra, surt un camí que aviat es transforma en un corriol que baixa fort cap al fons de la vall.

Punt d'enllaç amb el GR-4 en sortir de Borredà

Camí empedrat

Es creua el Rec del Pontarró tot arribant a una amplia pista que cal seguir per la dreta.  La pista puja fins arribar a un pla on hi ha un encreuament de camins. Un pal indicador assenyala la ruta a seguir per arribar a Sant Sadurní de Rotgers

Rec del Pontarró

Sant Sadurní de Rotgers

Sembla que al segle X ja hi havia una església en aquest paratge. L’actual és posterior. Es tracta d’un edifici de planta rectangular amb volta de canó i absis amb arcuacions llombardes. Té un campanar de dos pisos

Molt proper a aquest lloc hi ha la cova de Rotgers, un conjunt de cavitats excavades en guix que té un recorregut de més d’un quilòmetre. Aquests guixos són coneguts com Guixos de Beuda i es van dipositar durant el Lutecià inferior (Eocè), fa uns 37 milions d’anys

Canemars

La tornada a Borredà es proposa retornant fins al Pontarró i seguint la pista avall que porta fins a la casa de Canemars. Tot arribant a les envistes d’aquesta cal estar atents a un camí que surt per l’esquerra i que arriba a Borredà pel Coll de Bas