24 de maig del 2024

Volcans San Antonio i Teneguia (Fuencaliente-La Palma)

L’última manifestació volcànica que va tenir lloc a l’illa de La Palma (Canàries) va donar lloc a un edifici volcànic que porta per nom Tajogaite. Aquest, localitzat sobre una carena en direcció N-S que es coneix com Cumbre Vieja, forma part d’una alineació de craters que al llarg del temps han entrat en erupció, molts d’ells en èpoques històriques.

L’última d’aquestes manifestacions abans del Tajogaite va ser la del Teneguia, situat al sud de l’illa. L’erupció va començar el 26 d’octubre y va acabar el 18 de novembre de 1971. Va ser una erupció fissural estromboliana que va arribar a tenir un Índex d’Explosivitat Volcànica (IEV) de 2 (el màxim és 9). Actualment l’àrea és un espai protegit que porta per nom “Monumento Natural Volcanes de Teneguia”.

Cràter del volcà San Antonio

Teneguia des del mirador de San Antonio

Aquest recorregut s’inicia al “Centro de Visitantes del Volcán San Antonio”, al sud de la localitat de Los Canarios. A l’edifici hi ha una exposició de roques volcàniques així com una explicació del funcionament dels volcans. Travessat aquest cal continuar per un camí que recorre el perímetre del cràter del volcà San Antonio, que va entrar en erupció al 1677. Per aquesta ruta s’arriba a un mirador des d’on es pot divisar tot el recorregut que ens queda fins al Teneguia

Vessant sud del San Antonio

S’ha de tornar endarrere fins a trobar una senyalització que marca el camí a seguir. La baixada es costeruda i desemboca en una pista de terra. Per l’esquerra segueix en petites ondulacions, deixant a la dreta el camí que porta al Roque de Teneguia.Més endavant, en un important creuament de pistes, cal agafar la de la dreta, que baixa fins al peu del cràter del Teneguia. Actualment està prohibit pujar a la part més elevada del volcà degut a l’erosió que provoquen els visitants

Volcà Teneguia

La tornada cal iniciar-la desfent la pista per la que s’ha arribat fins a la primera bifurcació que es troba a l’esquerra. Està indicada la ruta. Aquest camí es ample i s’acaba al costat d’un dipòsit d’aigua. Per la dreta d’aquest cal enfilar-se fins a situar-se sobre un canal d’aigua, per on es segueix fins a la base del Roque de Teneguia

Petroglifs al Roque de Teneguia

El Roque de Teneguia és fàcilment localitzable ja que sobre els material volcànics foscos, destaca un relleu de color clar. Es tracta d’un aflorament de fonolita haüynica. Sobre aquestes roques es troba instal·lada una zona arqueològica caracteritzada per multitud de gravats (petroglifs) difícils de veure degut a l’erosió.

Des del Roque de Teneguia es segueix un corriol que puja fins a enllaçar amb la pista per la que s’ha vingut. Cap a l’esquerra cal avançar fins a retrobar el sender que de nou puja al Centro de Visitantes del Volcán San Antonio”