1 d’agost del 2021

"Ruta da Auga" Mondoñedo (Mariña Central-Lugo)

Mondoñedo, la capital de la comarca de la Mariña Central (Lugo), és el punt de partida i arribada d’aquest itinerari conegut com “Ruta da Auga”, que en poc més de dues hores i mitja permet fer un recorregut interessant per aquestes contrades arribant fins al Salto do Coro, per on cauen les aigües del riu Argomoso.

Sortint de la Fonte Vella, important font situada dins del casc urbà per la que emergeixen les aigües de diverses deus, cal seguir el carrer d’Álvaro Cunqueiro durant unes desenes de metres, fins a passar, per la dreta, sota una casa que travessa el vial. Es comença a pujar mentre les vistes sobre Mondoñedo van guanyant en vistositat

Fonte Vella

El camí segueix envoltat per parets d’obra i una vegetació abundant que proporciona una bona ombra a l’estiu

Després d’assolir un camí travesser es gira a l’esquerra i es segueix pujant. La ruta no te pèrdua, només cal seguir les marques grogues

Després de creuar una pista el camí continua ample `pel costat d’una casa encara que hi ha diversos trams on l’herba està molt alta. S’avança paral·lels al curs del riu Vilañadares, que circula bastant més avall

La ruta va planejant fins que inicia una suau baixada cap al riu. Es travessa aquest sobre una construcció-pont de fusta que havia estat part de l’equipament d’una pedrera propera

Passat el riu cal anar a l’esquerra, aigües avall. Aviat es troba la bifurcació que puja fins al Salto do Coro

L’ascens s’anima però el paisatge val la pena. Després de creuar el riu Argomoso per una passarel·la de fusta, comencen tot un seguit de graons de pedra que porten fins al toll d’aigua on cau el Salto de Coro, d’uns 15 metres d’alt

Diferents aspectes del barri de Os Muiños

Per la tornada a Mondoñedo cal baixar fins al camí que segueix el riu Valiñadares aigües avall. La pista entronca amb la carretera i s’entra a la ciutat a través del barri de Os Muiños (Molins)

Aquest barri esta ocupat de petites cases junt a un canal. Val la pena visitar el “Ponte do Pasatempo” on s’explica la llegenda de que l’esposa del mariscal Pero Pardo de Cela va ser entretinguda quan portava el document que indultava al seu marit no podent evitar la seva decapitació (veure llegenda)