14 de setembre del 2021

Les Tines del Llobregat (Sant Fruitós de Bages)

El monestir de Sant Benet (Sant Fruitós de Bages) és el punt de partida d’aquesta ruta que discorre per la vall del Llobregat. L’itinerari, de poc més de tres hores, permet conèixer, entre d’altres aspectes, varies de les tines de la zona, construccions dedicades antigament a l’elaboració del vi.

Per la part del monestir que dona al riu cal seguir una pista que va paral·lela a aquest. És un camí ample on aviat es troba, a l’esquerra, el pont de les Generes, pel que s’ha de passar de tornada. Seguint aigües avall pel marge dret del Llobregat s’arriba a la Resclosa de la Mina. D’aquí surt un canal, el Canal de la Mina, que va seguint el riu fins a l’alçada del Ulls del Llobregat, on queda soterrada.

Monestir de Sant Benet

Resclosa de la Mina

Canal de la Mina

Cal creuar el riu per aquesta zona on hi ha una passera de ciment. Cal observar l’acció de l’erosió de les aigües fluvials sobre les discontinuïtats de la roca

Tines de Talamanca

S’ha d’abandonar la pista i seguir per l’esquerra per arribar a les tines de Talamanca. Es tracta d’una edificació de set cossos rodons i alguna altra element subsidiari. Sembla que antigament hi havia més tines per aquesta zona que actualment han desaparegut

Els Tres Salts

Tornant al camí ample s’arriba al paratge conegut com Els Tres Salt, on de nou el relleu obliga a les aigües a saltar un ressalt

Sobre la pista per la que es camina es situa la tina Llobregat

Aviat cal abandonar el curs del Llobregat per començar a remuntar la riera de Mura. Aquí es troben les tines de la Solana

Tines de la Solana

Riera de Mura

Reprenent el camí per la pista cal agafar per l’esquerra les properes tres bifurcacions. Després de passar pel costat de les tines de les Generes, que queden per sobre de la ruta, s’arriba a un coll des d’on es comença la baixada cap al pont de les Generes, per on es pot creuar el Llobregat i per la dreta tornar al monestir de Sant Benet