12 de maig del 2022

Caminant per algunes ermites de Sant Andreu de Llavaneres (Maresme)

A Sant Andreu de Llavaneres (Maresme), a la part alta del carrer Joan Brutau, hi ha un aparcament per deixar el vehicle. Des d’aquest punt es comença a caminar en direcció nord. Després d’algunes giragonses del camí s’arriba a un petit pla on es situa l’església de Sant Sebastià, aixecada ja fa segles pels habitants de la zona com agraïment per haver-los protegit de la pesta negra al segle XIV. Es segueix per la serra entremig d’un aclarit bosc. No es triga a arribar al cementiri on hi ha l’església vella de Sant Andreu, d’origen gòtic tardà.

Sant Sebastià

Església vella de Sant Andreu

Deixant endarrere el cementiri, cal continuar la pista, que després de passar per Can Lloreda s’enfila fort fins a la carena de la serra de Polseruda.  Aquí es troba un camí que segueix la cresta d’aquesta serralada

Cap a l’esquerra es va cap es colls de Llorita i Can Xerrac. Passat el primer, per la dreta, s’inicia una pista que en pocs metres permet accedir al que queda de l’ermita de la Mare de Déu de Llorita. L’actual edifici, documentat des del segle XVI, està enrunat però havia estat un espai  molt concorregut

Runes de l'ermita de la Mare de Déu de Lorita

Cal tornar a la pista principal i seguir en direcció al coll de Can Xerrac. En un moment donat  per la dreta surt un camí molt encaixonat en baixada. L’erosió a fet la seva feina ajudada pel pas de vianants i bicicletes. Tot i això aquest tram de la ruta té el seu encant

Aquest corriol desemboca de nou a la pista. Poc després, de nou a la dreta, s’observen uns graons. Al final d’aquest es troba l’ermita de Sant Martí de Mata. Sembla que anteriorment, als segles IX i X, ja hi havia algun tipus d’edifici religiós en aquest indret. L’actual ermita va ser restaurada a principis del segle XX

Sant Martí de Mata

Cal retornar al coll de Can Xerrac des d’on es baixa cap a Sant Andreu de Llavaneres. S’entra a la població pel passeig de Joaquim Mates. Cal creuar el nucli urbà per anar a recollir el vehicle