28 de juny del 2017

Font de Sant Pau i masia de Can Coll (Cerdanyola del Vallès-Vallès Occidental)

La font de Sant Pau va ser redescoberta per Miquel Tormos i Rami al 1996. Aquest gran coneixedor de la serra de Collserola -autor de “Camins d’aigua. 100 fonts de Collserola” Ed. Desnivel-, va retrobar aquesta font que havia estat més de 50 anys perduda. Les esllavissades i els sediments aportats pel torrent de Can Coll l’havien tapat amb més d’un metre d’al·luvions.
Un cop recuperada va sortir a la llum un magnífic banc de 12 metres de llarg i una posterior rehabilitació la va deixar tal i com ara es pot visitar.
Des del final del carrer del Vallès, al barri de Montflorit (Cerdanyola del Vallès) s’agafa una amplia pista que cal continuar per la primera bifurcació que es troba a l’esquerra. En suau pujada es penetra en un bosc. Aquest camí porta fins a una mena de placeta, dins del mateix bosc, de la que surten diverses rutes. Cal continuar de front. Ara el corriol fa diverses giragonses tenint en compte que, en cas de bifurcació, sempre s’ha de seguir el camí de l’esquerra.
Es passa sota una línia elèctrica i es va a buscar la capçalera del torrent de Can Codonyers, just a tocar del Patronat Flor de Maig. Aquí la pista torna a ser ample, però poc abans d’acabar el perímetre d’aquesta instal·lació, per l’esquerra es veu un indicador que assenyala la ubicació de la font de Sant Pau.
A poc d’agafar aquest camí, per la dreta es poden veure uns graons que permeten l’accés al tàlveg del torrent, punt on es situa la font.

Per la dreta de l'imatge es pot veure l'escala que baixa des del camí

S’abandona l’indret per costat contrari del que s’ha arribat. El camí porta fins a una nova pista que cal seguir per la dreta. Al poc s’arriba a una tanca de ferro amb una porta que generalment esta oberta: és l’entrada posterior a la masia de Can Coll. Al costat hi ha una bassa antigament utilitzada per regar els camp d’aquesta casa pairal

Columnes salomòniques

Interior de la masia

Can Coll està documentada des del segle XV encara que ha estat remodelada i ampliada al llarg del segles. Per exemple, la capella és de 1845. Destaquen els jardins i la terrassa amb columnes salomòniques fetes de maó. Actualment és un centre d’educació ambiental del Parc Natural de la Serra de Collserola. Per a més informació sobre Can Coll cliqueu aquí.
En arribar a la carretera BV-1415 -coll de Masbernat-, on es troba l’Àrea de lleure del Torrent de Can Coll, per l’esquerra s’inicia una pista. Al cap de poc, per la dreta surt un corriol que baixa fort cap al torrent dels Toros i que després puja pel vessant contrari tornant-se més ample i enllaçant amb el camí d’inici. Refent aquest tros s’arriba de nou al carrer del Vallès del barri de Montflorit