15 de desembre del 2020

Puig de Sant Maurici (Caldes de Malavella-la Selva)

Molt abans de que la geòloga Montserrat Vehí, al 1999, donés a conèixer l’existència d’un edifici volcànic a l’àrea anomenada Camp dels Ninots (Caldes de Malavella-la Selva), molts geòlegs ja havien treballat a la zona però amb una visió més enfocada, tant al vulcanisme, com al coneixement de la hidrogeologia de les aigües termals. Tots ells (Font i Sagué, Lluís M. Vidal, Llopis Lladó, Solé Sabarís, etc...) ja van detectar la presencia de materials volcànics a la contrada, però la majoria van ser considerats productes d’edificis volcànics més llunyans i sediments resultants de l’erosió d’antigues roques volcàniques.

Cal dir que el vulcanisme de la Selva és el resultat de l’obertura del rift centre-europeu, que va des del sud de la península Ibèrica fins al nord d’Alemanya i Polònia. L’origen d’aquest rift hi ha que buscar-lo en la fase de distensió tectònica que va tenir lloc durant el Miocè (23-5 milions d’anys). A aquest vulcanisme, tot i que és més recent, també hi pertany la zona volcànica d’Olot.

Dues vistes del cràter del Camp dels Ninots

Deixant al marge la importància del Camp dels Ninots, dins del municipi de Caldes de Malavella hi ha altres afloraments de materials volcànics. Potser un dels més espectaculars sigui el de Sant Maurici.

Sant Maurici és un turó sobre el que es trobava edificat el castell de la Malavella, ara en runes, i l’ermita dedicada al sant que li dona nom. Aquest relleu, de 142 metres sobre el nivell del mar, es situa al sud de la població de Caldes de Malavella i tot i que s’hi pot arribar en vehicle, val la pena fer el recorregut a peu

Camps de cal Tranquil

Des de la rotonda que hi ha a l’entrada a Caldes de Malavella, on es pot deixar el vehicle, cal seguir una ruta senyalitzada que passa, primer per cal Pol i després cal Tranquil. Darrera aquesta última casa hi ha un camp amb un marge on afloren bretxes i cendres volcàniques amb alguns enclavaments granítics que assenyalen el vorell  del cràter del Camp dels Ninots.

Des de cal Tranquil surt un camí que puja fins a la pista de terra que s’inicia a Caldes de Malavella i va seguint, en direcció sud, fins a diverses contrades de la zona. En aquest punt hi ha un panell informatiu sobre el Camp dels Ninots. Al seu costat, la reproducció de dos tapirs a mida natural

La ruta és ampla i baixa suaument fins travessar el barranc Fesoler. Després d’una curta pujada cal anar a l’esquerra, i passar junt a cal Sant.  Es penetra en un bosc i es va perdent alçada fins a una nova bifurcació. Tot seguit de creuar la riera de Malavella, per la dreta surt un corriol que en pujada desemboca en una nova pista. Cal anar a la dreta. El puig de Sant Maurici és a tocar

Sant Maurici

Primer es troba l’ermita, ben conservada. Aixecada el segle XIX aprofitant com a absis una antiga torre de defensa (potser del segle XII). A un costat es troba un oratori a l’aire lliure amb un altar

Darrera aquest oratori hi ha el vell castell, construït amb carreus de basalt

Graons del castell fets amb columnes de basalt

La principal característica que dona rellevància a aquest turó són els basalts, de fa uns 5 milions d’anys. Aquests es van intruït en les granodiorites paleozoiques (±300 milions d’anys). Així com les granodiorites s’han convertit en sauló per acció de l’erosió, els basalts, molt més durs, han quedat al descobert deixant veure un important grup de columnes, quasi totes de secció pentagonal,  típiques del refredament del basalt prop de la superfície. Aquest fenomen es coneix com disjunció columnar

Mapa de l'itinerari. Font ICGC

La tornada a Caldes es pot fer seguint la pista que surt des del peu del turó i que forma part de l’antiga Via Augusta. El tram final abans d’arribar a Caldes de Malavella esta asfaltat i es fa una mica llarg