22 de gener del 2023

Tre Cime de Lavaredo (Trentino-Alto Adige,Veneto)

Aquest és un dels itineraris més visitats dels Dolomites. Situat al nord-est de Cortina d’Ampezzo, las Tres Cimes de Lavaredo, la Piccola, la Grande i l’Occidental, s’alcen d’una manera espectacular fins prop dels 3.000 metres d’altitud.

El recorregut s’inicia a l’aparcament del refugi Auronzo (2.330 m), al que s’hi arriba mitjançant una carretera de peatge. Tot i això, cal matinar per poder tenir lloc a l’aparcament. Quan està ple tanquen la via d’accés. Aleshores l’itinerari clàssic esdevé una mica més llarg doncs se l’hi han de sumar uns quants centenars de metres de desnivell.

Refugi Auronzo

El refugi Auronzo, es va construir al 1912, però va ser destruït durant la I Guerra Mundial. Reconstruït al 1925, es va cremar al 1955 i dos anys més tard va ser inaugurat l’edifici actual.

La ruta s’inicia per la dreta del refugi. Una amplia pista permet recorre la part inferior de les Tres Cimes pel seu vessant sud

Amplies valls s’obren al peu de la muntanya mentre s’avança i es va deixant endarrere el refugi Auronzo

Monument als caiguts de tots els exercits que van lluitar en aquesta zona

Poc abans d’arribar al refugi Lavaredo es troba la Capella degli Alpini

Prop del refugi Lavaredo surt un camí cap a l’esquerra que puja directe a la Forcella Lavaredo. Nosaltres seguim la ruta 101, que porta al mateix lloc fen una petita marrada que suavitza la pujada

Forcella Lavaredo. Des d’aquí ja es pot veure el refugi Locatelli

Cal baixar una mica i pujar de nou per arribar al refugi que s’aixeca sobre una amplia plataforma de roca. La vista sobre la cara nord de les Tres Cimes és magnífica

El refugi Locatelli, situat a 2.450 metres d’alçada, va ser construït al 1882. També va ser enderrocat durant la guerra i el seu aspecte actual es deu a la seva nova construcció al 1922 i a posteriors ampliacions. Antonio Locatelli, va ser un aviador i alpinista que va ser president de CAI (Club Alpí Italià), mort al 1936 a la guerra d’Etiòpia

Des de la Terrassa del refugi també es pot veure una part de l’itinerari de tornada pel vessant nord de la muntanya

S’inicia la tornada refent un tros de camí ja fet. Un desviament assenyala la ruta a seguir: la 105. La baixada és pronunciada però sense presentar problemes. Un cop assolit la part més baixa de l’itinerari es torna a pujar en direcció al refugi Langealm (2.210 m.)

Refugi Langealm

Passat aquest refugi s’arriba al Col Forcellina (2.232 m.) i després al Col de Mezzo (2.315 m.). En aquest punt hi ha el canvi de vessant. Ara es torna a caminar pel costat sud de la muntanya fins arribar a l’aparcament del refugi Auronzo

Mapa de l'itinerari

Temps del recorregut: Unes 4 hores 30 min.