30 d’abril del 2019

La Trona des de Sant Miquel Sesperxes (Sant Martí de Centelles - Osona)

La Trona és un esperó rocós pràcticament aïllat de les parets dels Cingles del Bertí al que s’hi pot accedir des de diversos indrets, tant des del Vallès Oriental com des d’Osona. Amb una altitud de 806 metres manté una posició privilegiada com a mirador sobre la vall del Congost i el vessant occidental del massís del Montseny.
Començant a caminar des de Sant Miquel Sesperxes (Sant Martí de Centelles – Osona) es triga aproximadament una hora fins arribar a la Trona. La ruta s’inicia al davant de l’antiga parròquia de Sant Martí, on hi ha espai per deixar els vehicles. Aquest edifici, documentat des del 1154, ha estat motiu de diverses obres al llarg dels segles. Actualment te poc interès arquitectònic.

Quan acaba l’asfalt comença una pista de terra que porta fins al collet del Soler, cruïlla de camins. Enfront hi ha el turó de la Pineda. L’itinerari segueix de dret en lleugera pujada. No es triga a arribar al coll de Gassens, important cruïlla de camins.
Per l’esquerra continua la pista que va perdent altitud deixant l’entrada al mas del Rajadell a la dreta.
Més endavant, a l’esquerra s’obre un pla. Es tracta d’una plataforma estructural que ocupa la part alta d’un dels cingles característics d’aquesta zona. Aquí s’inicia el grau de les Avellanedes que permet baixar cap a Aiguafreda. Bones vistes sobre el Congost

Sobre la plataforma estructural on comença el grau de les Avellanedes s'observa perfectament el sistema de diàclasis, un dels condicionants de l'evolució del cingle

Aiguafreda, al fons a l'esquerra

Continuant per la pista (GR-5) s’arriba a les envistes del mas del Rajadell. A partir d’aquest punt hi ha que seguir les marques grogues i blanques del PR C-33, iniciant-se el Grau de la Trona, que permet davallar fins al Figaró

Vista del mas de el Rajadell just en el punt on comença el grau de la Trona

El camí es fa més estret i costerut. Primer en baixada i després en pujada fins a la petita plataforma que conforma la Trona

Amplia panoràmica dels Cingles del Bertí fins al Puiggraciós, amb les valls del Sot del Bac, la Guillotera i el torrent de Maries (Sots Feréstecs), als peus. Al davant el massís del Montseny amb el pla de la Calma i el Tagamanent en primer terme

La Trona des del camí que ressegueix els Cingles del Bertí

Hi ha que tornar a prop del Rajadell per seguir pel GR-5, que en aquest tram del recorregut es compartit amb el PR.
La ruta va resseguint la part superior del cingle fins que el corriol desemboca en una pista que cal seguir per la dreta i que condueix a la casa de Bellavista Vella. Deixant la casa a la dreta i seguin el camí s’arriba al coll de Gassens, per entrar després a Sant Miquel Sesperxes

Mapa de l'itinerari: Duració aproximada: 2 hores i mitja (Font: ICGC)